Foutmelding Exact Online data in PowerBI Desktop: "dubbele waarde 577. Dit is niet toegestaan als de kolom de een-zijde van een veel-op-een relatie of de primaire sleutel in een tabel is."

Bij het vernieuwen van de data uit Exact Online in PowerBI krijg ik een foutmelding:

ExactOnlineXML XML BalanceLinesPerPeriod@eol
Kolom ROWNUM in tabel ExactOnlineXML XML BalanceLinesPerPeriod@eol bevat een dubbele waarde 577. Dit is niet toegestaan als de kolom de een-zijde van een veel-op-een relatie of de primaire sleutel in een tabel is.

Ik heb de relatie er al uitgehaald, maar ook dan blijft de data niet laden. In Bridge Online kan ik niet ontdekken wat er verder mis kan zijn, kunnen jullie met me meekijken?

De foutmelding is een Power BI-melding die optreedt als de gekozen kolom voor de primaire sleutel dubbele waardes bevat. Power BI kent geen samengestelde primaire sleutels; dat maakt het voor de ontwikkelaars van Power BI ook vele malen makkelijker om relaties te registreren.

Advies is om het Power BI model te corrigeren door een betere primaire sleutel te kiezen.

Er van uitgaande dat ROWNUM de oorspronkelijke waardes bevat is het geen goede keuze als primaire sleutel, aangezien dezelfde waarde herhaaldelijk kan terugkomen in verschillende partities (in dit geval: Exact Online administraties) en ROWNUM niet zal terugkomen als gerefereerde primaire sleutel.

Een zinvollere keuze zou bijvoorbeeld kunnen zijn een samenstelling van:

  • administratie,
  • boekjaar,
  • boekperiode,
  • grootboekrekening.

Dank, het is opgelost.