Foutmelding import financiele mutaties naar Exact Online

Ik heb verdichte/samengevatte grootboekmutaties geprobeerd up te loaden iva Get My Report, maar kreeg onderstaande foutmelding waar ik niets van begrijp wat het betekent en wat ik moet aanpassen. Wie kan mij helderheid geven?

Error at in division xxx: FinancialTransaction Grootboekrekening: Type - Niet toegestaan: Bank
Inner XML: <GLTransaction entry="1"><Journal code="90" /><FinYear number="2021" /><FinPeriod number="1" /><GLTransactionLine><Date>2021-01-31</Date><FinYear number="2021" /><FinPeriod number="1" /><GLAccount code="110100" /><Account code="40356" /><Description>samenvatting migratie</Description><Note>

De foutmelding:

Grootboekrekening: Type - Niet toegestaan: Bank

komt terug als antwoord vanuit Exact Online bij de poging om in het dagboek 90 (waarschijnlijk Memoriaal) een boeking te maken op de grootboekrekening 110100.

De eerste test die je kunt uitvoeren is om in Exact Online zelf de boeking in te voeren. Waarschijnlijk wordt de boeking daar ook afgekeurd met dezelfde foutmelding.

Exact Online Support weet het beste uit te leggen waarom dat niet mag, maar de basis is:

een aantal grootboekrekeningen zijn aangewezen voor subadministraties, zoals Bank. Deze grootboekrekeningen mag je beperkt of niet inboeken via memoriaal. In de scenario’s die ik ken wordt alleen de ene zijde van de boeking aangeboden en de andere zijde gebeurt automatisch, bijvoorbeeld door een boeking op Debiteuren.

Mijn advies is om de boekhouder/controller te laten aangeven hoe de boeking moet plaatsvinden, eventueel inclusief een boekingsvoorschrift.

Deze vraag is automatisch gesloten na tenminste 2 weken inactiviteit nadat een mogelijk passend antwoord is gegeven. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.