Itgenexl148 Niet gemachtigd-melding bij synchronisatie Excel

Bij het synchroniseren van een Invantive Control for Excel-model krijg ik de volgende foutmelding tegen Exact Online:

itgenexl148
De externe server heeft een fout geretourneerd:
(401) Niet gemachtigd. (1442310)

Voorheen werkte dit wel. Software is niet geupgrade.

Hoe los ik dat op?

De foutcode itgenexl148 geeft aan dat er bij het downloaden van financiële gegevens (de lijst van boekjaren met zogenaamd “topic” finyears) een antwoord gegeven wordt door de Exact Online API-server dat de gebruiker hier geen rechten op heeft.

Advies is:

• Open Exact Online
  • Meld aan met dezelfde Exact Online-gebruiker als op Invantive Control for Excel
  • Kies in het dropdown-menu linksboven in de helderblauwe balk: “Import/Export”.
  • Kies “XML” in de kolom “Methode”.
  • Kies “Financiële perioden”.
  • Controleer dat bij “Onderwerp” onder “Algemeen” staat: “Boekjaren”.
  • Kies de blauwe knop “Exporteren”.

Vraag 1: Kunt u de export uitvoeren?

Vraag 2: Wordt een bestand gedownload met een naam gelijkend op “FinYears_1.xml”?

Kunt u aangeven tot welke stap u wel het advies kon volgen, en waar het begon af te wijken?

Het is mij vandaag wel plotseling gelukt. Wellicht andere bug geweest dus. Maar in Exact Online ging het goed tot het item “Financiële periode”. Die zag ik niet staan.

Dank voor aanvulling.

Advies is om contact op te nemen met de applicatiebeheerder voor Exact Online. Deze dient extra rechten te geven zodat de optie “Financiele Perioden” wel verschijnt.