In Power BI Robaws connector: OData: Unable to read data from the transport connection: An existing connection was forcibly closed by the remote host

Ik ben de afgelopen dagen tussen de bedrijven door aan het testen geweest met Power BI in combinatie met Invantive Bridge Online. De bevindingen staan hieronder.

Verversen via Power BI desktop: faalt in circa 20% van de gevallen. Daarna nog een keer verversen gaat dan altijd snel en wel goed, voorlopig werkbaar.

Dan PowerBI.com.

Ik heb 4 scenario’s getest:

• Power BI Pro en datasets
  • Power BI Pro en dataflows
  • Power BI Premium per user en dataset
  • Power BI Premium per user en dataflows

Power BI Pro en datasets

Het verversen lukt nooit met Power BI Pro en datasets:

OData: Unable to read data from the transport connection: An existing connection was forcibly closed by the remote host… The exception was raised by the IDataReader interface. Please review the error message and provider documentation for further information and corrective action.

Power BI Pro en dataflows

Een dataflow is eigenlijk 1 tabel die via Powerbi.com geladen kan worden en in verschillende datasets gebruikt kan worden.

Getest met Sync TransactionLines: gaat nooit goed, zelfde OData foutmelding.

Power BI Premium per user en dataset

Power BI premium per user is de duurdere uitvoering van Power BI waarbij je extra functies en capaciteit krijgt. Kost ook 2x zoveel per maand (ongeveer € 16,-).

Verversen gaat nooit goed, OData foutmelding, maar hij geeft wel aan op welke tabel het fout gaat. Dat gaf mij de motivatie om naar laatste scenario over te gaan en Dataflows te gebruiken met Power BI Premium en deze dan apart te verversen en later te combineren in 1 dataset

Power BI Premium per user en dataflows

De uitkomsten hiervan:

• TransactionLines verhuisd naar 1 dataflow in Power BI premium, verversen. WERKT!
  • Vervolgens SalesInvioces die foutmelding gaf op dataset; deze verhuisd naar Dataflow, verversen. WERKT!
  • Vervolgens foutmelding in dataset bij verversen op Accounts, verhuisd naar Dataflow. WERKT NIET! Da’s jammer.
  • In plaats van AccountsSync, AccountsBulk geprobeerd, maar dat werkt helaas ook niet. Zelfde OData foutmelding. Accounts krijg ik dus met geen mogelijkheid ververst op PowerBI.com

Key take aways

Mijn key take aways:

1. Het lijkt toch wel iets met performance te maken te hebben aan de PowerBI kant. Power BI Premium werkt soms, Power Bi Pro nooit
  2. Misschien ligt het wel aan het feit dat bij een dataset verversen meerdere tabellen in 1 keer ververst worden. Bij dataflow is dit maar 1 tabel
  3. Het leek er op dat dataflow in Power BI Premium (dus 1 tabel met meer capaciteit) wel ging werken, maar helaas, Accounts krijg ik met geen mogelijkheid ververst op Power BI.com
  4. Bovenstaand allemaal getest met een dataset van 2 administraties, 2,3 Miljoen TransactionLines, en 280.000 Accounts