Invantive applicaties laat alle waarden als negatief zien (juiste waarde, met "-" er voor)

Enkele weken geleden (4 à 5) hebben we voor het eerst een export gekregen van een applicatie welke op het Invantive platform draait, welke alle waarden als negatief liet zien.

Dit hebben wij eenmalig geconstateerd, de dag erna was alles weer in orde, dus verder niets mee gedaan. Afgelopen week is echter iedere export voorzien van negatieve getallen. Wij gebruiken deze export om elders omzet en orderbedragen te importeren, wat dus compleet scheef gaat op het moment. Er is door ons nergens een aanpassing gemaakt. Wat is hiervan de oorzaak (wijziging bij Exact?), en wat kunnen we hier aan doen om dit weer correct te krijgen.

Is het mogelijk een concreet voorbeeld met reproductiestappen toe te voegen?

Gelieve ook het Invantive-product te vermelden.

Ik heb een kopie van de broncode gemaakt, en hier alle namen etc. uit gehaald.

Kan ik deze hier gewoon neerplakken of liever via een andere weg?

Een reproductiescenario biedt zoveel concreet mogelijk informatie over het opwekken van het probleem in zo weinig mogelijk stappen.

Het toevoegen van broncode uit Power Query wordt afgeraden; dit verschuift de problematiek naar Power Query. Een beter alternatief is het bijbehorende Invantive UniversalSQL-statement waar ook tekens verkeerd uitkomen.

Waar kan ik dat SQLstatement vinden?

U kunt dit vinden bij Bridge Online Monitoring details als u OData4 gebruikt en in de applicatiemodule als u App Online gebruikt.

De uitkomsten volgens de query kunt u controleren in de UniversalSQL-editor welke bereikbaar is door de database op te zoeken op Invantive Cloud.

Ik heb voor deze vraag een consult geboekt, na afloop kunnen we dit onderwerp bijwerken.

Een case met nummer 05361446 is aangemaakt bij Exact Online Support over het omklappen van het teken voor bedragvelden in de sync API’s:

• Circa 5 weken geleden kwam op de sync API /SalesInvoice/SalesInvoices zoals benaderbaar via SalesInvoiceLinesIncremental opeens een ander teken uit bedragvelden zoals AmountDC voor LineNumber 0.
  • Dit trad enkel in Nederland op, niet in identieke omgevingen in Duitsland en Groot-Britannie.
  • Na een dag verdween dit probleem.
  • Vanwege een frozen period voor de introductie van 25.0 is in die tijd Invantive Bridge Online niet van versie veranderd.
  • Afgelopen week is het probleem structureel begonnen op te treden in alle drie de genoemde landen.

Voorbeeld verkoopfactuur:

Voorbeeld waarden bedragen:

Het teken wisselt tussen + en - afhankelijk van regelnummer.

Volgens Bijzondere regelnummers zoals 9999 op financiële transacties in Exact Online was dit eerder niet het geval. Het is niet met zekerheid vast te stellen, maar de bevoren kennis in de queries in de ongewijzigde applicatiemodule geeft aan dat de logica gewijzigd is.

Zodra meer informatie bekend is, zal dit aangevuld worden.

Zijn wij nog steeds de enige die tegen dit probleem aanlopen?

Vanuit Exact Support is er nog geen reactie op de case gekomen. Deze is nog in onderzoek.

Vanuit Exact nog geen respons op de case?

Er is een reactie ontvangen: na controleren in verschillende (oudere) versies is dit gedrag zoals verwacht en is de actie/response hetzelfde. Er is niets gewijzigd in de API sinds 2022 qua code in deze API, dus een verandering is niet te verwachten.

Vanuit Invantive idem.

Dit is tegenstrijdig, maar goede nieuws is dat het huidige gedrag niet als bug klassificeert en voortgezet zal worden.

Advies is om voor regel 0 het teken om te draaien.

Ik denk het beste hiervoor een kort consult plannen?

Als u hierbij ondersteuning nodig heeft, dan is advies of een kort consult van Invantive (via chat) of een van onze consultantpartners te betrekken.