Exact Online Sales Invocie Tabel niet volledig

Via ExactOnlineREST.Views.SalesInvoicesIncremental@eol halen we de verkoopfacturen van 2 administraties op. SInds dit weekend komt er voor 1 administratie slechts facturen binnen vanaf half april. De andere administratie is wel volledig. Is dit een probleem dat jullie herkennen?

Hoeveel regels komen er terug volgende Bridge Online monitoring? Hoeveel worden er verwacht? Wat zijn de waarden voor HTTP disk cache en Bridge response cache?

646, en dat moeten er een paar duizend zijn.

De waarden zijn beide 57600.

Het is geen bekend probleem.

Advies is om de stappen te volgen op Analyzing missing rows on Invantive UniversalSQL-drivers.

Ik heb even gekeken, maar gaat vooral om dat er helemaal geen data kis volgens mij, en tevens wat te technisch voor mij.

We hebben ExactOnlineREST.Views.SalesInvoicesIncremental@eol al een paar weken draaien. Echter vanaf dit wekend komt niet alle data mee. Alleen nog facturen met een factuurdatum vanaf 30 april en alleen van 1 administratie overbodig te zeggen, maar zonder dat er filters op zitten. Klant geeft aan dat er binnen hun omgeving niets is veranderd. Ik vindt het prima om zelf mee te werken aan een trail en error, maar dan moet ik wel wat hulp hebben.

De andere administratie geeft wel alle facturen terug.

Het is geen bekend probleem.

Mochten de stappen op Analyzing missing rows on Invantive UniversalSQL-drivers geen soelaas bieden, dan is het advies om hierbij hulp te zoeken op basis van een kort consult bij Invantive zelf of advies vanuit een van onze partners.

Er worden geen kosten in rekening gebracht mocht in het geval van een kort consult bij Invantive zelf blijken dat het probleem veroorzaakt wordt door een bevestigde bug in de laatste productieversie. Dit geldt uitsluitend voor een kort consult bij Invantive zelf.

Als u zelf partner bent, dan is er een jaarlijks budget volgens het partnerprogramma dat u hiervoor kunt inzetten zoals beschreven in de condities van het partnerprogramma onder “trainer allocation”. Om de trainer allocation in te zetten kunt u ook de link voor kort consult gebruiken.

Aan de hand van jullie uitleg heb ik de gegevens vergeleken tussen de gewone tabel en de incremental:

  1. ExactOnlineREST.Views.SalesInvoicesIncremental@eol geeft voor 1 van de 2 administartie slechts data vanaf ongeveer 30/04/2024. Andere administratie is volledig.

SQL:

select t.*
from   ExactOnlineREST.Incremental.SalesInvoiceLinesIncremental@eol t
  1. ExactOnlineREST.SalesInvoice.SalesInvoices@eol geeft wel alle data terug voor beide administraties.

SQL:

select t.*
from   ExactOnlineREST.SalesInvoice.SalesInvoices@eol t

Is dit dan iets dat ik zelf zou moeten kunnen oplossen?

Dank voor de aanvulling!

Dit kan mogelijkerwijs samenhangen met een Exact Online-bug die we denken te ontwaren en waar vorige week een indicator voor gevonden is (zie Ontbrekende Exact Online transacties en data).

Via een apart kanaal zal om delegatie gevraagd worden om deze hypothese te toetsen.

Een analyse is gemaakt via de volgende query:

select code
,      description
,      modifierfullname
,      modified
,      divisionmovedate
from   systemdivisions@eol

De kolom DivisionMoveDate bevat datums in 2019, maar de kolom Modified bevat inderdaad ook hier weer een recente wijziging met datum van 7 mei 2024 11:03 CET.

In tegenstelling tot genoemd probleem is hier echter de gebruiker zelf en niet Exact Online degene die als laatste de administratie gewijzigd heeft.

Advies is om aan te melden op Bridge Online en in menu rechtsboven te kiezen voor “Reset cache”.

Invantive zal vanuit de gekoppelde algehele storing een aantal verbeteringen doorvoeren, maar het is niet 100% zeker of hetzelfde probleem ook hiervan de oorzaak is.

Is bij de gebruiker die de database aangemaakt heeft bekend wat hij op 7 mei 2024 om 11:03 CET gewijzigd heeft aan de administratie (dus vanuit Exact Online → menu linksboven → alle opties → Code kiezen en dan iets wijzigen)?

De “Reset cache” lijkt niet te werken. Aangegeven is " Gebruik svp reset cache op bridge-online.cloud met de user die de data ophaalt". Ik neem aan dat hier bedoeld wordt: De organisatie die de data ophaalt. In dit geval ACME BV"

Wat is de volgende stap?

Het is absoluut noodzakelijk om met dezelfde gebruiker aan te melden voor reset cache als de gebruiker die de data ophaalt.

De caches zijn per gebruiker versleuteld, dus ook individuele gebruikers van een en hetzelfde bedrijf kunnen de data niet delen.

Advies is om met de juiste gebruiker aan te melden en hiermee de cache te resetten op Invantive Bridge Online.

Ik heb maar 1 gebruiker op invantive cloud: john.doe@acme.com.

Hiermee heb log ik in op invantive cloud en is dus de enige gebruiker die ik gebruikt heb. Is dat dan de juiste?

Ja, dit zou de juiste moeten zijn.

Dit is te controleren door aan te melden op Invantive Bridge Online Monitoring met deze gebruiker en daarna de Power BI-synchronisatie te starten. De requests uit Power BI dienen dan te verschijnen in de lijst. De getoonde lijst is specifiek voor de eindgebruiker.

Ok, dank je, was inderdaad de juiste. Helaas mist de data nog.

Jullie vroegen:

Het probleem is waarschijnlijk tussen 3 mei en 6 mei ontstaan. Op 3 mei klopte het denk ik nog, terwijl ik op 6 mei in mail aan iemand stuur dat er een probleem is met de volledigheid van de data.

Wat is de volgende stap? Moet ik overwegen de ‘gewone’ SalesInvocie tabel te gebruiken (dus niet de incremental)?

Heeft u met zekerheid de knop “Cache Reset” gebruikt op Bridge Online (en niet bijvoorbeeld op App Online of Invantive Cloud)?

Ok bedankt. Je hebt helemaal gelijk, had inderdaad verkeerde “Cache Reset” gebruikt. De data is er nu weer. Moet ik nog iets doen in de toekomst om dit te voorkomen?

1 like

Nee, Invantive is bezig met een verfijning van het algoritme om de bug in Exact Online te omzeilen. Dit zal in de toekomst automatisch gerepareerd worden. Hoogstens dat de downloadtijd incidenteel en ogenschijnlijk onverklaarbaar langer zal zijn.