Ontbrekende Exact Online transacties en data

In Exact Online blijken in sommige omgevingen zowel in oude als nieuwe Invantive-softwareversies spontaan periodes van transacties te verdwijnen. Dit probleem treedt sinds enkele weken op.

Casus 1

Een accountantskantoor meldt rond 20 april dat de transacties aantoonbaar niet meer compleet zijn van divisiecode 1314093 (Exact Online Nederland). Via “Cache Resetten” is men uiteindelijk in staat de gegevens weer volledig binnen te krijgen.

Bij controle blijkt dat de administratie volgens SystemDivisions@eol een Modified datum heeft van 8 april 2024 13:12:27 CET met als ModifierFullname Exact Online. Een andere administratie van dezelfde klantcluster is ook binnen enkele minuten van dat tijdstip gewijzigd door de user Exact Online.

De GUID van deze gebruiker is 99d87844-e4ef-4ac5-968c-fb863eaced16.

Geen enkele administratie heeft een waarde voor DivisionMoveDate of waarde in het afgelopen jaar.

De betrokken gebruiker heeft verzoek gehad om over te stappen op Exact Online Premium.

Een analyse op de historische sessie I/O’s uit deze omgeving toont aan dat het aantal rijen stabiel steeg vanaf pakweg 2.000.000 met circa 100.000 rijen per maand. Echter, op 9 mei was het aantal rijen opeens nog maar 1.000.000.

Casus 2

Een accountantskantoor meldt op 10 mei dat de transacties aantoonbaar niet meer compleet zijn van divisiecode 3077666 (Exact Online Nederland).

Bij controle blijkt dat de administratie volgens SystemDivisions@eol een Modified datum heeft van 8 mei 2024 17:43:57 CET met als ModifierFullname Exact Online. Binnen hetzelfde klantcluster is een ander administratie door Exact Online een dag eerder gewijzigd om 10:43:08.

De kolom DivisionMoveDate is overal leeg.

Query

De volgende query wordt gebruikt om administraties als kandidaat te selecteren waar dit probleem mogelijk speelt:

select code
,      description
,      to_char(modified, 'YYYYMMDDHH24MISS') Modified
,      modifierfullname
,      divisionmovedate
from   systemdivisions@eol
where  ModifierFullName = 'Exact Online'
and    ( DivisionMoveDate is null or DivisionMoveDate < add_months(Modified, -1) )
and    modified >= add_months(trunc(sysdateutc), -3)

De DivisionMoveDate van deze administratie is 7 april 2023 (dus ruim een jaar eerder).

Mijn Exact Communicatie

In het tab “Mijn Exact Communicatie” valt op dat sinds circa half maart regelmatig administraties verplaatst worden zonder dat er een aanvraag aan ten grondslag ligt van de abonnementhouder of applicatiebeheerder. Het is niet duidelijk of deze verplaatsingen leiden tot fouten. De tekst is:

Verplaatsen van uw administraties
Goedgekeurd
Uw administraties worden komende nacht verplaatst naar een andere database.
Om beheerstechnische redenen worden uw administraties aankomende nacht (zie datum van dit verzoek) verplaatst naar een andere database.
Wij vragen u begrip voor het feit dat hierdoor aankomende nacht, van 01:00 to 02:30 (CET), uw gegevens niet becshikbaar zijn.
Verder merkt u hier niets van.
U wordt ook weer via uw werkstroom geinformeerd over het succes van deze actie.

Voor zover bekend komt het om beheerstechnische redenen verplaatsen van administraties normaliter minder voor.

Eerste verbetering is dat er een snelle manier is om het aantal rijen te tellen: zie Sneller schatten aantal rijen op Exact Online met de tabel "RowCounts".

Op deze manier is sneller vast te stellen of er inderdaad data ontbreekt zonder Get My Report te hoeven gebruiken.

Voor casus 2 is het probleem opnieuw opgetreden. De Modified-datum van de administratie was opeens 13 mei 2024 12:23 UTC geworden .

Het blijkt dat er twee Exact Online reparatiescripts gedraaid hebben rond dat tijdstip:

  • Repair_Migration_PopulatePremiumExtension (15 mei 2024)
  • StoredProcedures_AddColumn_NeedsRebuild (13 mei 2024)

In circa 1% van de verwerkte administraties is hetzelfde probleem gevonden.

Een verbeterde versie is in productie genomen als versie 24.0.190 die om dit nieuwe Exact Online probleem heenwerkt.