Exact Online dataload haalt soms ineens geen recente gegevens meer op

Wij hebben Exact Online dataload draaien met Data Hub / Replicator. Soms zit er in een hik in de nachtelijke load: die slaagt dan wel maar haalt geen nieuwe regels na datum X meer op.

Voorbeeld: SalesInvoicesBulk haalt netjes alles t/m laatste datum op. Bijvoorbeeld 27 maart. Daarna wordt er ineens niks meer ververst. Dan komen we er op 2 april achter dat de facturen van 27 maart tot 2 april ontbreken in de tabellen die worden gerepliceerd.

Als we dan SQL database helemaal leeg gooien en dataload opnieuw draaien worden de nieuwe regels wel weer netjes ingeladen.

Is dit een herkenbaar probleem en waar kan het aan liggen? Het is ook niet alleen bij de incremental tabellen.

Het is geen bekend probleem.

Aangezien ook bij SalesInvoicesBulk optreedt kan het niet liggen aan de caches onder SalesInvoicesIncremental.

Waarschijnlijk is de tabelpartitieversie nog niet vervallen en wordt daarom niet bijgewerkt. Dit zou te zien moeten zijn in een heel korte doorlooptijd voor de desbetreffende tabel. Hiervoor kan het logbestand geraadpleegd worden of de tabel dc_table_partition_versions. Mogelijkerwijs staat hierin een langere verversingsduur dan de verwachte 1 dag, hetgeen of op de partitie (dc_table_partitions) of tabel (dc_tables) ingesteld kan zijn.

Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat het ‘administratienummer’ of de Short_Name in the Partitions Table ineens is veranderd. Dit was eerst een nummer in de lijn van 3456 en is nu gewoon ‘1’.

Hoe kan dit ineens gebeuren?

De short_name bevat de “korte naam” van een partitie. Op Exact Online is dat vaak een klein getal zoals “1”. De korte naam is iets anders dan de code van een partitie. Op Exact Online is dat vaak een geheel getal van enkele miljoenen, ook wel bekend als “divisiecode”.