Itgengpr012: Kan actieve partities niet wijzigen in 123456 omdat de partitie '123456' niet bestaat

Het connecteren met Exact Online via Query Tool 22.0.341 PROD+3569 lukt succesvol.

Het wijzigen van de actieve partitie naar 123456 resulteert in volgende foutmelding:

Fout itgengpr012: Kan actieve partities niet wijzigen in 123456 omdat de partitie '123456' niet bestaat. Kies alleen geautoriseerde en gelicentieerde partities. Voorgestelde alternatieven: 222222: ABC (2), 333333: DEF (3), 444444: GHI (4), 555555: JKL (5).

Bij het inloggen in Exact Online is divisie 123456 wel toegankelijk.

Divisie 123456 is de hoofdadministratie en de gebruiker waarmee ingelogd wordt heeft alle rechten.

De app heeft volgende instelling:

image

Wat kan er aan de basis liggen van dit probleem?

Een mogelijke route om de oorzaak te achterhalen is het nalezen en volgen van de stappen beschreven op Foutmelding itgengpr012 bij het selecteren van Exact Online administraties.

Biedt dat soelaas?

Het uitvoeren van de queries uit het gelinkte topic leveren volgend resultaat op:

Query:

select sdn.code
,      sdn.hid
,      sdn.description
from   systemdivisions sdn
order
by     sdn.code

Het resultaat bevat de divisie die een probleem oplevert.

Het uitvoeren van de uitgebreide query bevat de divisie niet.

select spn.CODE
,      spn.NAME
,      spn.ALLOW_WRITE
,      spn.IS_ACTIVE
,      spn.IS_ARCHIVED
,      spn.IS_SELECTED
,      spn.IS_SELECTED_BY_DEFAULT
,      spn.IS_USED
from   SYSTEMPARTITIONS@DataDictionary spn
where  spn.provider_name = 'ExactOnlineAll'
order
by     spn.CODE

De appmachtigingen kunnen niet bijgestuurd worden in Exact:

Deze staat op:

image

Wijst het verschil in resultaten van de queries op iets?

Waarschijnlijk is de desbetreffende administratie met een reden uitgesloten.

Gelieve als eerste stap het resultaat van de volgende query op te sturen in een direct bericht via dit forum:

select *
from   systemdivisions sdn

Als bijvoorbeeld een CSV-bestand of Excel-bestand. De inhoud zal geanonimiseerd worden en toegevoegd.

De status staat op 0 (“Inactive”) van de divisie. Bij nazicht stond deze op een einddatum in 2015 op dossierniveau in Exact, doch is dit een actieve vennootschap waar dagelijks in gewerkt wordt in Exact.

Dit werd ondertussen gewijzigd in Exact, waardoor deze terug actief staat.

Na het vernieuwen met volgende query staat de status op 1 (“Active”), maar de divisie komt niet door bij het opnieuw verbinden. Ook niet bij het intrekken van de app en volledig opnieuw verbinden.

Fijn dat oorzaak duidelijk is. De afhandeling van inactieve en gearchiveerde administraties bevat mogelijk enige bugs in de API. Neem desgewenst contact op met Exact Online om deze bug te melden.

De inhoud van SystemDivisions wordt niet bij elke aanmeldpoging bijgewerkt. Sommige gebruikers hebben duizenden administraties en het telkens ophalen zou het aanmelden merkbaar vertragen.

Zoals beschreven in Systemdivisions toont wijzigingen niet - 6 van forums is het standaardgedrag qua caching van SystemDivisions bij gebruik van Invantive SQL met Exact Online:

De levensduur is standaard 1 uur als aantal zichtbare partities voor de gebruiker wijzigt. Als het aantal hetzelfde blijft, dan duurt het 10 uur totdat de wijziging gezien wordt. Tijden zijn vanaf het opnieuw aanmelden.

Ondertussen komt de divisie terug door in de Invantive toepassingen.

1 like