Foutmelding itgengpr012 bij het selecteren van Exact Online administraties

Een terugkomende vraag vanuit accountancy-gebruikers behelst het selecteren van administraties uit alle beschikbare administraties.

Als er administraties (Invantive-taal: “partities”, Exact Online-taal: “divisies”) gekozen worden die niet bestaan, dan treedt een foutmelding op zoals:

itgengpr012: Kan actieve partities niet wijzigen in 1@eol

Daarna komt een lijst van mogelijke alternatieven.

Wat is de Exact Online divisiecode?

De divisiecode van een administratie is een per Exact Online-land uniek getal dat oplopend toegekend wordt bij het aanmaken van een administratie. Oude administraties hebben bijvoorbeeld nummer 50.000, terwijl nieuwe administraties op dit moment rond de 3 miljoen zitten.

Oplossen itgengpr012 fout

Controleer of het getal overeenstemt met de divisiecode van de administratie.

De divisiecode is iets anders dan het nummer van de administratie zoals in onderstaand plaatje weergegeven:

image

Meerdere bedrijven en accountants zullen het nummer ‘2591’ of ‘1’ gebruiken van het linker rode vlakje, maar het rechter rode vlakje toont de divisiecode achter _Division_. Je krijgt deze divisiecode ook in beeld in de adresbalk bovenaan in de browser als je van administratie wisselt in Exact.

Hoe vraag ik alle divisiecodes op?

Met de onderstaande Invantive SQL query op SystemDivisions kunnen alle aan de app beschikbare administraties opgevraagd worden:

select sdn.code
,      sdn.hid
,      sdn.description
from   systemdivisions sdn
order
by     sdn.code

De meest linkse kolom bevat de divisiecode.

De divisiecodes zijn ook zichtbaar in de gratis app “Valuta Tools” voor Exact Online achter de naam van de administratie tussen ronde haken:

Specifieke eigenschappen zijn nog gedetailleerder op te vragen met de query:

select spn.CODE
,      spn.NAME
,      spn.ALLOW_WRITE
,      spn.IS_ACTIVE
,      spn.IS_ARCHIVED
,      spn.IS_SELECTED
,      spn.IS_SELECTED_BY_DEFAULT
,      spn.IS_USED
from   SYSTEMPARTITIONS@DataDictionary spn
where  spn.provider_name = 'ExactOnlineAll'
order
by     spn.CODE

Andere oorzaken

De foutmelding kan ook ontstaan door incorrecte rechten (“division scoping”). Zie Forbidden - User division is not within division scope (Itgeneor228 / itgenoda060) - 2 van forums

Advies is om in ieder geval altijd te werken met een eigen client ID op Exact Online:

De volgende video laat het zien voor Invantive Cloud, en zolang maar een aparte applicatienaam gebruikt wordt voor Invantive Control, is deze video ook goed bruikbaar als instructie:

Krijgen ineens probleem bij het downloaden van een administratie en krijgen ook de itgenpr012 melding:

itgengpr018
The Adminitration ‘1536219’ is not available.
Possible valid alternatives: 1334433: 2 - … (1334432).

Wel iets andere omschrijving maar lijkt erop.

Als ik de SQL query in de Invantive Query Tool 20.1.378 uitvoer krijg ik deze melding:

Gekke is dat dit gewoon weken achter elkaar goed draait en sinds twee dagen ineens deze melding.

De invoering van division scoping op Exact Online heeft nogal wat voeten in de aarde. Dagelijks ontvangen we meerdere problemen in het gebruik hierdoor; Exact is nog bezig met de verfijning van division scoping. Echter, regelmatig ligt het probleem primair niet in usability bugs in de division scoping, maar in het gebruik.

Kunnen de reproductiestappen (vanaf begin tot/met de Invantive SQL query die de foutmelding geeft) hier toegevoegd worden?