Via het beveiligde scherm Systeemberichten is de achterliggende volledige foutmelding horende bij foutcode itgengpr087
te zien:
The database ‘ACME B.V. - john.doe@acme.com-acme: acme’ could not be opened. The encrypted contents of a disk cache file are missing.
Dit is ook te zien via de monitor op Invantive Bridge Online. Door op de rode regel te klikken worden ook eventueel onderliggende details zichtbaar.
Alleen voor Invantive support is zichtbaar dat het gaat om de versleutelde disk cache voor het tellen met $count
van de Exact Online administraties. Deze telling wordt gebruikt om zo goedkoop mogelijk te bepalen of het nodig is om alle administratienamen op te halen; een aantal Invantive-gebruikers heeft duizenden administraties en het herhaaldelijk ophalen bij elke job is relatief duur.
Het tijdstip van de eerste melding en het diskcachebestand geven aan dat dit probleem gisteren voor het eerst optrad. De achterliggende oorzaak is waarschijnlijk dat het probleem veroorzaakt is door een storing gisteren. Het aantal gebruikers en de hoeveelheid data dat via Invantive Cloud loopt is door de aankondigingen over de Exact Online aanpassingen rond 1 juli sterk gestegen. Ook gebruikers met eigenlijk te grote aantallen administraties voor het platform maken er gebruik van.
Een aantal maatregelen zullen komende week in productie genomen worden om de kans op herhaling van dit probleem te verkleinen.
Voor deze specifieke foutmelding is een correctie gemaakt door ongeldige bestanden die aangemaakt zijn gedurende de storing te verwijderen; gelieve de Power BI download nogmaals te proberen.
Merk op dat Exact Online de aanpassingen oorspronkelijk gepland voor livegang op 1 juli over een langere tijd verspreid en gefaseerd zal gaan uitrollen volgens de laatste berichten. Er is nog geen bekend schema voor wanneer welke wijziging live zal gaan en over welke apps. De periode van het risico op storingen zal hierdoor langer worden; de kans op storingen kleiner: een combinatie van langere onzekerheid maar lagere impact.