Itgenoda131 error bij verwijderen Exact Online bankrekeningen (HTTP 503)

Ik probeer bankrekeningen (“BankAccounts”) te verwijderen uit Exact Online administraties met:

delete
from   BankAccounts@eol
where  bankaccount = 'UNKNOWN'
and    iban is null
and    accountname like 'Aa%'

Ik krijg echter de volgende foutmelding:

itgenoda131
De Exact Online-server is momenteel niet beschikbaar (omdat deze overbelast is of wegens onderhoud niet beschikbaar).
De externe server heeft een fout geretourneerd: (503) Server is niet beschikbaar.
In het algemeen is dit een tijdelijke toestand. Probeer het later opnieuw.
https://start.exactonline.nl/api/v1/10523/crm/BankAccounts(guid’71617d83-aee0-4889-9733-4d7b5e6275ad’)

Hoe los ik dit op?

Dit is een onterechte HTTP 503-melding. Een HTTP 503-melding hoort volgens RFC 7231 door de Exact Online API Server getoond te worden indien de server tijdelijk beschikbaar is. Omdat het probleem consistent en herhalend optreedt, terwijl andere API-aanroepen wel werken is dit dus onterecht.

De onderliggende logging geeft aan dat er eigenlijk iets anders mis is. Het antwoord bevat de tekst:

Unsupported method

Volgens de Exact Online Developer documentatie zou een DELETE wel ondersteund moeten worden. We hebben contact gezocht met Exact Online API Support wat er feitelijk aan de hand is onder het kenmerk 03935775.

Vooruitlopend op eventuele uitkomsten daarover is specifiek voor “Unsupported method” bij een HTTP 503 op Exact Online een nieuwe foutcode itgeneor625 geïntroduceerd.

In de huidige (oktober 2022) versie van Exact Online wordt een HTTP 503 gemeld (Server tijdelijk niet beschikbaar) als gepoogd wordt een bankrekening te verwijderen die niet verwijderd kan worden. Het zou eigenlijk een HTTP 500 moeten zijn. Mogelijkerwijs zal dit in de toekomst veranderd worden door Exact.

Voorlopig zal het probleem blijven bestaan dat Invantive SQL-engine standaard 30x met telkens grotere tussenpozen zal proberen op basis van de default instelling van download-error-503-server-unavailable-max-tries om de bankrekenig te verwijderen, wat geen enkele keer zal lukken.

Advies is om specifiek net voor en net na het delete-statement op bankaccounts de waarde van download-error-503-server-unavailable-max-tries op 1 in te stellen via:

set download-error-503-server-unavailable-max-tries 1

Deze vraag is automatisch gesloten na tenminste 2 weken inactiviteit nadat een mogelijk passend antwoord is gegeven. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.