Itgenrst007 foutcode bij refresh: Nullable veld 'SupplierItemCopyRemarks'

Ergens in de afgelopen 7 dagen heeft zich een bug geïntroduceerd die de refresh van mijn Exact-based Power BI rapportages doet falen. Onderstaand de foutmelding:

DataSource.Error:
OData:
Request failed:
The remote server returned an error:
(500) Internal Server Error.
itgenrst007:
De metagegevens van de kolommen ‘SupplierItemCopyRemarks’ geven aan dat null-waarden niet mogen voorkomen, maar er is een null-waarde in rij #5.
Zorg ervoor dat de eigenschap nullable in de metagegevens van EXACTONLINEREST.PURCHASEORDER.PURCHASEORDERLINES overeenkomt met de waarden.
(AmountDC (Double, metadata double): 0, AmountFC (Double, metadata double): 0, Created (DateTime, metadata datetime): 04/02/202…ta string): 20, VATDescription (String, metadata string): BTW 0% (alleen grondslag), VATPercentage (Double, metadata double): 0)

In mijn zoektocht naar eerdere posts hierover zie ik dat vaak de oorzaak is dat er aan de API-kant bij Exact iets is veranderd. Is dit ook het geval, of wordt dit veroorzaakt door een aanpassing in Exact Online door mijn klant?

Het veld SupplierItemCopyRemarks is gedefinieerd als zijnde een verplicht veld. Echter, schijnbaar is het veld optioneel geworden in deze Exact Online-omgeving.

Om die reden is de eis van verplichtheid verwijderd vanaf de volgende release 26.0.40 en nieuwer.

Deze zal naar verwachting binnen 7 kalenderdagen in productie genomen zijn.

Fijn dat de oorzaak in ieder geval helder is.

Betekent dit nu dat mijn refresh de komende 7 dagen niet zal werken? Dit zal mijn klant behoorlijk frustreren.

Het betreffende veld wordt door onze rapportages niet gebruikt. Kan ik in de query voorkomen dat deze wordt opgehaald? Wellicht in de start-up SQL, zodat de oorspronkelijke query het veld al negeert?

De duur waarop een nieuwe release beschikbaar komt is niet exact aan te geven. Zie ook:

Het veld kan niet weggelaten worden; de Exact Online SQL-driver zal altijd alle velden ophalen en controleren tegen de bedrijfsregels.

Advies is om een andere tabel te kiezen of te beperken tot eerder opgehaalde data.

Als bijzondere spoed heeft, dan is advies om contact op te nemen met Exact Online API Support en om escalatie te vragen zodat de specificaties gecorrigeerd kunnen worden.

Helder. Nog één laatste vraag: Ik heb meerdere Exact klanten, maar het probleem doet zich enkel voor bij één. Waarom is dit? Is dit omdat dit veld kennelijk door de getroffen klant is geconfigureerd, maar niet door de overige?

In de praktijk treden dit soort fouten slechts bij deel omgevingen op, en soms zelfs nog varierend in de tijd.

Bij openstaande posten speelt er ook al jaren een intermittent bug in Exact Online die leidt tot een dergelijke foutmelding.