Regelmatige foutmelding itgenlic818 bij het bijwerken data

Bij onze database wordt dagelijks data uit Exact Online gehaald via Invantive. Echter sinds een aantal maanden is deze connectie soms niet betrouwbaar. Het lijkt vrij willekeurig of het ophalen van de data wel of niet goed gaat. We snappen niet echt hoe dit gebeurdt, want onze beveiliging is niet variabel. Hebben jullie enig idee hoe dit soort situaties kunnen ontstaan?

Aangezien we moeite hebben met het bereiken van de servers, kunnen we de data van de server kunnen krijgen zodat we deze kunnen gaan pingen?

We krijgen deze onderstaande error als we data proberen op te halen:

*** Invantive Data Hub (Unofficial) on 18-12-2023 07:12:26 (UTC) ***

(C) Copyright 2004-2023 Invantive Software BV, Nederland. Alle rechten voorbehouden.

07:14:19.421 itgenlic818: De licentieserver is niet bereikbaar.
07:14:19.423 Vraag itgencun002: Toon details? Vraag? [j/N]
j
07:14:31.852 Invantive.Basics.InvantiveLicenseException
at Invantive.Basics.ValidationException…ctor(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, String messageCode, String errorMessage, String kindRequest, String localStackTrace, String nk, Exception innerException, Boolean inheritMessageCodeWhenPresent, Nullable1 uid, Boolean isRecoverable, String poolIdentityId, String url, Nullable1 partyUid, String partitionCode, String tableName)
at Invantive.Basics.InvantiveLicenseException…ctor(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, String errorCode, String errorMessage, String kindRequest, Exception innerException, String nk, Nullable`1 uid, String partitionCode, String tableName)
at (GlobalState , ExecutionOptions , St…ExecutionOptions executionOptions)
at Invantive.Producer.UtilityBaseCore.SetCurrent(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, UtilityBaseCore value)
at Invantive.Producer.QueryEngine.Utility.GetCurrent(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions)
at IDH.I.V(GlobalState , ExecutionOptions , String )
at Invantive.Producer.QueryEngine.Program.Main(String arguments)
at Invantive.Basics.InvantiveLicenseManager.CheckNewLicense(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, IBasicProviderManager manager, String licenseKey, Boolean forceValidation, String fileOrigin)
at Invantive.Producer.LicenseHelper.CheckLicense(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, Boolean forceValidation)
**** 07:14:31.872 Fout itgenuty729: Er is een licentieprobleem opgetreden.
**** 07:14:32.392 Waarschuwing itgenlhr009: De huidige licentiesleutel is onjuist. Wilt u deze corrigeren?

Gedurende Nederlandse kantooruren zoals hierboven moet de licentieserver goed bereikbaar zijn via HTTPS. Incidenteel kan de licentieservice kortstondig down zijn vanwege backups e.d. kort na middernacht Nederlandse tijd.

Er worden vier verschillende hostnames gebruikt:

  • licenseservice1.invantive.com
  • licenseservice2.invantive.com
  • licenseservice3.invantive.com
  • licenseservice4.invantive.com

De licentiecontrole wordt een aantal keren geprobeerd om eventuele kortdurende netwerkverstoringen te vermijden. Deze servers zijn uit beveiligingsoverwegingen normaliter niet bereikbaar via “ping” (ICMP-protocol).

Een controle op het voorkomen van de melding met code itgenlic818 geeft aan dat deze tot dusver uitsluitend in de omgeving optreedt waar het topic over gaat. Waarschijnlijk zal de oorzaak dan lokaal zijn.

Alternatieve oplossingsrichtingen zijn:

  • overstappen van een lokale SQL Server-database naar een Azure SQL Server-omgeving en die laden via bijvoorbeeld Invantive Cloud,
  • een apparaat in de DMZ van de lokale firewall gebruiken met bijpassende instellingen.

Helaas zitten we nog steeds met een probleem. We hebben in de tussentijd wel geprobeerd onze beveilliging aan te passen waardoor het beter zou moeten werken.

Op dit moment krijgen we de itgenlic818 error niet meer. Maar er lijkt alleen maar iets weg te worden geschreven in onze log als het bijwerken van de data succesvol is geweest.

Hebben jullie enig idee waar dit door zou kunnen komen?

Dit formaat logbestand is niet bekend als resultaat van Invantive.

Advies is om de logbestanden en/of exitstatus van Invantive Data Hub te hanteren voor analyse.

Het probleem is deels dat de log geen data krijgt als het fout gaat. Dit is het laatste stukje van 28 januari:

select * from  Exactonlinexml.XML.[Activitysectors@Eol]@bol
2024-01-28 22:10:01.782 Information itgendhb058: Parameterwaarden: 
2024-01-28 22:10:01.782 Information itgendhb059: Volledige naam gebruiker:  Service Account
2024-01-28 22:10:01.782 Information itgendhb060: E-mailadres gebruiker: exact@acme.com
2024-01-28 22:10:01.782 Information itgendhb061: Aanmeldcode gebruiker: exact@acme.com
2024-01-28 22:10:01.782 Information itgendhb062: Telefoonnummer gebruiker: 
2024-01-28 22:10:01.782 Information itgendhb063: Naam van actieve datacontainerprovider: 
2024-01-28 22:10:01.782 Information itgendhb064: Uitvoeringsstappen: 
2024-01-28 22:10:01.782 Information itgendhb065: Geregistreerde sessie-I/O's: 
2024-01-28 22:10:01.783 Information itgendhb041: Einde programma-uitvoering met exitcode 0.
2024-01-28 22:10:01.783 Information itgendhb068: Programma geëindigd op 28-1-2024 22:10:01.
2024-01-28 22:10:01.784 Information itgendhb036: *** HARD-WIRED MANIFEST ***
Company: Invantive Software B.V.
Product: Invantive Data Hub
Description Short: Invantive(R) Data Hub
Copyright: (C) Copyright 2004-2023 Invantive Software B.V., the Netherlands. All rights reserved.
Trademark: Invantive
Description: Invantive Data Hub is command-line driven software that is capable of executing Invantive Query Tool-compatible scripts across many database and cloud platforms. Ideal for high volume data loads and extractions of cloud applications such as Exact Online or Salesforce. It provides a headless mode which makes it ideal for use in server environments and scheduled uploads and downloads in lights-out operations. Invantive Data Hub is also an ideal execution environment for large data replication jobs using Invantive Data Replicator.
Configuration: Release
File Version: 23.0.94.4312
Version: 23.0.94.4312
Version Label: 23.0.94-PROD+4312
Build Date: 2-11-2023 17:08:17
Obfuscated: True

Daarna staat er niets meer in de logging, ook al draait deze actie tweemaal daags.

De logging geeft niet meteen reden om een probleem te zien.

Advies is om te controleren dat de multi-platform versie gebruikt wordt, mocht recent One Exact Identity geactiveerd zijn. Zie voor meer informatie:

Daarna is het mogelijk om fijnkorrelige logging te activeren zoals beschreven in Ondersteuning bieden bij Data Hub en andere on-premises producten. In deze logbestanden in NDJSON-formaat is fijnkorrelig te zien wat er gebeurt.

Het vreemde is dat soms deze data correct wordt bijgewerkt en soms niet. Aan onze kant zijn er geen verschillen tussen de vele momenten dat de data bijgewerkt moet worden. Overdag gaat het meestal fout en s’avonds gaat het veel vaker goed.

Is er iets aan jullie kant waardoor deze laadacties zo variabel kunnen zijn in prestatie?

Nee, dit is geen bekend probleem. De load wisselt doorlopend op het Invantive Cloud-platform, maar deze problemen zijn verder niet bekend bij andere omgeving.

Deze vraag is automatisch gesloten na 1 week inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.

Dit topic is 3 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.