De melding met code itgenboe161
en HTTP status 499 in Bridge Online Monitoring betekent dat de zijde die data ontvangt de verbinding heeft beëindigd door via HTTP een verzoek daartoe te sturen.
Op basis van het door ons opgezochte IP-adres is dat een server in Microsoft Azure.
Zie ook Power BI downloads vanuit Twinfield, Exact Online en anderen vlot afbreken
In de Bridge Online Monitoring is te zien dat op hetzelfde tijdstip meerdere downloads van dezelfde dataset waren aangevraagd. Dubbele downloads worden geparkeerd qua afhandeling totdat degene die het eerst gestart is klaar is. Dit is zichtbaar bij details:
De overgang van regelnummer 3 naar 4 duurde 5 minuten, en 3 ms later werd het verzoek beëindigd op verzoek van het aanvragende programma.
Dit is ook te zien de parallelle downloads die liepen voor dezelfde dataset:
Zodra het eerste verzoek teruggegeven werd, werden dubbele verzoeken blijkbaar grotendeels massaal door het aanvragende programma beëindigd (wat op zich een logische ontwerpkeuze kan zijn). Een aantal downloads zijn al afgerond voordat de beeindiging plaatsvindt. De oorspronkelijke download liep van 06:04:54 tot 06:50:06. Deze blokkeerde (terecht) enkele tientallen andere identieke downloads totdat hij klaar was.
In het algemeen raden we het gebruik van datasets aan om te voorkomen dat herhaaldelijk dezelfde gegevens opgehaald worden. Dit zorgt er voor dat de beschikbare slots voor parallelle downloads niet allemaal geblokkeerd raken door identieke verzoeken, waardoor de looptijden dramatisch omlaag kunnen gaan.
Indien toch nodig, dan is het mogelijk over te stappen op een abonnement met meer parallelle downloadslots dan 4.
Verder valt op dat er twee verschillende maar gelijkende downloads zijn:
- eindigend in de URL op de letter ‘r’,
- eindigend in de URL op het cijfer ‘1’.
Mogelijkerwijs betreft dit het verschil tussen de twee Teamleaderomgevingen. In dat geval kan het handig zijn om bij degene eindigend op ‘r’ ook een datumbereik mee te geven.