Kan ik makkelijk een tweede administratie van eenzelfde Exact toevoegen aan Power BI?
Moet ik hiervoor een nieuwe datacontainer aanmaken in Invantive? Of zitten de gegevens sowieso al in de reeds aangemaakt datacontainer van de eerste administratie?
Meestal is er sprake van één abonnement, waarbinnen meerdere Exact Online administraties zitten. Per Exact Online abonnement (en eventueel gebruiker) is een datacontainer nodig. Een datacontainer kan duizenden administraties verwerken, zolang ze maar zoals gezegd binnen hetzelfde abonnement (en gebruiker) zitten.
Als er meerdere Exact Online abonnementen zijn of meerdere Exact Online gebruikers waarmee gewerkt moet worden, dan is het nodig voor elk een datacontainer te definiëren.
Standaard adviseren we om op alle lagen alle administraties te selecteren, maar soms wordt daar van afgeweken.
Er zijn op Exact Online meerdere lagen waar een administratie weggefilterd kan worden. Een uitgebreide uitleg voor het weer toevoegen is te vinden in Filteren op Division in OData voor Power Query op Exact Online XML tabel - 2 van forums en Nieuwe Exact Online administratie niet zichtbaar in Invantive Cloud voor Power Query/BI - 2 van forums.
De standaardniveau’s zijn:
- Administratie moet in het abonnement zitten: aanmelden als hoofdgebruiker en administratie kiezen.
- Exact Online gebruiker moet rechten hebben op administratie: aanmelden als gebruiker en administratie kiezen.
- Appmachtiging moet rechten hebben op administratie: Import/Export men en Appmachtigingen controleren.
- Invantive Cloud databasedefinitie gebruikt
use all@eol
. - Power BI rapport heeft geen filterstap op administratie.
Let ook op dat de gebruiker en het abonnement voorzien in de soort gegevens. Projecturen zijn bijvoorbeeld niet zichtbaar (0 rijen) als het abonnement geen PSA-module meer heeft en/of de Exact Online gebruiker onvoldoende rechten om alle uren te zien.
Er is inderdaad sprake van één abonnement met meerdere Exact Online administraties. Appmachtigingen zijn ingesteld. Wat moet ik nog meer doen?
Als alles ingesteld is zoals beschreven, dan zouden de extra administratie(s) moeten verschijnen. Hou hierbij rekening mee dat afhankelijk van gebruikte benaderwijze caches dit feit pas met enige vertraging laten zien. Het kan in de praktijk van enkele uren tot 24 uur duren vooraleer de nieuwe gekoppelde administraties zichtbaar worden.
Hoe lang kan dit duren?
Kan u zien in ons abonnement hoeveel partities er actief zijn?
De cacheduur hangt af hoe de gegevens en welke gegevens benaderd worden. Voor een algemeen overzicht zie Invantive Cloud Structure.
Bij gebruik met bijvoorbeeld SQL Editor in Invantive Cloud is dit normaliter meteen zichtbaar bij het vers openen van de SQL Editor. Alleen indien het aantal gelijk blijft maar de lijst wijzigt qua samenstelling kan een cache voor grote accountants met duizend+ administraties enkele uren vertraging veroorzaken.
Bij gebruik met bijvoorbeeld Invantive Bridge Online duurt dit normaliter de levensduur van de caches zoals ingesteld op de database, zie Differentieer OData4 cachegedrag met Power BI. In voorkomende gevallen kan dit een dag duren.
Via de optie “Cache resetten” in het menu rechtsboven op Invantive Bridge Online is het mogelijk de inhoud van het OData cache te legen (alleen voor incidenteel gebruik).
Ook met Invantive Query Tool kan het tot een dag duren vooraleer nieuw toegevoegde administraties zichtbaar worden.
Advies is om altijd alle administraties te koppelen. Mutaties in de gekoppelde administraties zijn relatief duur qua API-calls om te detecteren bij de doelgroep grote accountants die we veel bedienen en Exact Online biedt geen faciliteiten om het relatief goedkoop op te vragen.
Het aantal administraties (“partities”) geregistreerd bij de laatste keer openen is voor Invantive Support zichtbaar bij de datacontainer en is hoger dan 1.
Dus als ik het goed begrijp zal dit 4 uren duren?
Met deze instellingen zal het via Invantive Bridge Online en Invantive App Online pakweg 4 uur duren totdat de nieuwe administratie(s) zichtbaar worden. Via de SQL Editor is dit vlotter. Er is op dit moment geen mogelijkheid om de cache te wissen, er ligt wel een wens voor: zie Ability to empty Bridge Online OData response cache.
Hoe kan ik dit vlotter instellen via SQL Editor?
De cache van de SQL Editor kan geleegd worden via “Verbinding verbreken”. Daarna opnieuw openen. Als goed is, dan is nieuwe situatie meteen zichtbaar.
Deze vraag is automatisch gesloten na tenminste 2 weken inactiviteit nadat een mogelijk passend antwoord is gegeven. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.
Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.