Verschillende accounts Exact Online?

Ik kom iets tegen in Exact Online configuratie met Invantive wat ik nog niet eerder heb meegemaakt.

In settings.xml is een bepaalde gebruikersnaam/wachtwoord/TOTP toegekend. Fictief username:

john.doe@klant.nl

Die combinatie werkt, want via Query Tool kan ik gewoon inloggen en data ophalen.

Vervolgens hebben we een SQL script draaien waar we ook required user ID moeten opgeven naast een required data container ID. Normaal gesproken is de required user id hetzelfde als de gebruikersnaam, maar hier lijkt dit niet het geval. Ik achterhaal deze door de query uit te voeren select * from me@eol. Daar pak ik dan de username, maar die wijkt dus af. Die is ineens:

Administratie@klant.nl

Laatste gebruiken we dan dus in SQL script. Maar nu komt probleem. We krijgen foutmelding dan

The remote server returned an error: (401) Unauthorized.
We can’t seem to find your account.

Lijkt erop alsof dit account gebruikt wordt om de data op te halen, terwijl we bij settings file aangeven te koppelen met account met maximale rechten.

is dit een bekende casus en is er een advies ?

Dit klinkt als een bekend probleem met One Exact Identity.

Bij gebruik van One Exact Identity zou de aanmeldcode een uniek e-mailadres moeten zijn. Echter, we zien regelmatig dat Exact Online in het eerste scherm de aanmeldcode person1@acme.com gebruikt, terwijl (automatisch) in het tweede aanmeldscherm person1alt@acme.com ingevuld wordt.

Helaas is het voor Invantive niet realistisch haalbaar om de bugs in One Exact Identity op te lossen.

Advies is om een workaround in het SQL-script op te nemen, of contact te zoeken met Exact Online Support.

Ik denk dat dit niet de juiste diagnose van het probleem is. Reden:

  • Inloggen met deze settings via Query Tool lukt wél. De juiste gebruikersnamen worden dan ingegeven;
  • Voor een X aantal tabellen wordt wel degelijk data ingeladen, procedure verloopt dus grotendeels goed.
  • Via Query Tool kan ik gewoon query afschieten en vindt replicatie in SQL wél op juiste manier plaats.
  • Als een beperkte set wordt opgehaald werkt het wel, bij volledige set komen foutmeldingen, lijkt erop alsof in de engine iets niet goed gaat bij schakelen naar andere tabellen

Voorbeeld: transactionlinesincremental komt gewoon goed over via de huidige procedure. Maar bij uitbreiding van query naar SalesInvoiceBulk komt volgende foutmelding:

2024-01-03 14:52:04.869 Warning itgendhb173: Context: D:\jobs\XX\sql\XX-download-exact-online.sql: alter persistent cache force refresh;
2024-01-03 14:52:04.900 Error itgencun016: Error itgenclr083: Multiple errors in Invantive Data Hub Multi-Platform.

One or more errors occurred.
The remote server returned an error: (401) Unauthorized.
We can’t seem to find your account.
The remote server returned an error: (401) Unauthorized.
We can’t seem to find your account.

De foutmelding is bijzonder: “We can’t seem to find your account”, terwijl die optreedt bij het ophalen van data bij Exact Online en een HTTP 401 geeft.

Sterk vermoeden is dat dit een One Exact Identity-gerelateerde bug is.

Advies is om contact te zoeken met Exact Online Support.