Exact Online gebruikersnaam wijzigen naar e-mailadres: itgenoap005 error

Exact Online maakt sinds kort gebruik van het email adres als gebruikersnaam. Hoe pas ik de gebruikersnaam aan in Invantive Control for Excel? Door het op de Inlog pagina te doen lijkt niet te werken. Waar zit de truc?

Waarschijnlijk bedoelt u de introductie van “One Exact Identity”. Hier leest u meer over op:

Bij het aanmelden op Invantive Control for Excel hoeft u hiervoor enkel de gebruikersnaam in het aanmeldvenster te vervangen. De rest blijft qua werking identiek.

U dient echter wel een recente release van Invantive Control for Excel te gebruiken. Deze vindt u op https://download.invantive.com.

Dank voor de reactie. Ik heb inmiddels de meest recente versie geïnstalleerd. Heb mijn naam en wachtwoord ingevuld maar krijg de melding:

Het inloggen is mislukt.
Controleer uw gebruikersnaam en wachtwoord.

Heb in Exact mijn wachtwoord opnieuw ingesteld, maar blijf de foutmelding vanuit Exact krijgen. Inloggen rechtstreeks in Exact gaat goed.

Welke meldingscode krijgt u hierbij (in het formaat itgenxxx999)?

Ik krijg vanuit Exact Online de melding terug dat mijn gebruikersnaam en wachtwoord niet kloppen.
Heb het inmiddels meerdere keren geprobeerd. In Exact Online kan ik prima inloggen met deze gegevens.

image

itgenoap005
Een verbinding met de database ‘Exact\Exact Online (nl)’ kon niet worden opgebouwd als gebruiker …
De gebruikersnaam of wachtwoord is niet correct.

Foutmelding itgenoap005

De melding itgenoap005 wordt teruggegeven bij One Exact Identity als een van de volgende gebeurtenissen optreedt bij het aanmelden op Exact via een van de on-premises producten zoals Invantive Control for Excel:

  • Exact Online geeft foutcode ‘AuthenticationFailed’.
  • Exact Online geeft een melding met een van de onderstaande teksten.

Teksten:

  • “Het inloggen is mislukt.”, plus “Controleer uw gebruikersnaam en wachtwoord.”
  • “Logging in has failed.”, plus “Please check your username and password.”
  • “Anmelden misslungen.”, plus “Überprüfen Sie bitte Ihren Anwendernamen und Ihr Passwort.”
  • “La connexion a échouée.”, plus “Contrôler votre code d’utilisateur et le mot de passe.”
  • “No se ha podido iniciar sesión.”, plus “Compruebe sus datos de acceso.”

Adviezen

Het advies is om de volgende zaken te controleren:

  • Gaat het inderdaad om aanmelding op Exact Online Nederland (“Exact Online (nl)”)?
  • Klopt de schrijfwijze van het e-mailadres volledig, dus inclusief spaties, leestekens en hoofd-/kleine letters zoals zichtbaar bij “Fiatteringsgegevens” in het “Beveiligingscentrum” van Exact Online (menu rechtsboven)?
  • Klopt het wachtwoord volledig (eventueel controleren door eerst in een tekstverwerker te zetten en dan te plakken in het wachtwoordveld)?
  • Zorg dat u een recente versie van Microsoft WebView2 heeft geinstalleerd vanaf WebView2 Consumer - Microsoft Edge Developer.
  • Lukt het aanmelden wel als u de velden Gebruikersnaam en Wachtwoord van Invantive Control for Excel leeg laat, en dan in de browservensters die zich vertonen invult?

Mocht daarna niet lukken, laat dat svp weten via een antwoord.

Zie hieronder mijn gedane acties:

Heb ook al meerdere malen mijn PC gereboot.

Bij nader onderzoek blijkt dat dit Exact Online-account omgezet is naar One Exact Identity. De werking is echter onjuist binnen Exact.

Dit is aan te tonen door bijvoorbeeld naar het Exact Online App-center te gaan en te pogen daar aan te melden. Deze geeft:

Het inloggen is mislukt. Controleer uw gebruikersnaam en wachtwoord. Let op: uw gebruikersnaam kan uw email adres zijn. Na 3 mislukte pogingen wordt uw gebruikersaccount voor ten minste 5 minuten geblokkeerd.

Ook hier wordt het standaard aanmeldscherm zonder One Exact Identity gebruikt om het wachtwoord in te vullen:

Het aanmelden is daardoor niet mogelijk op het Exact Online App Center (OAuth client ID da945dcb-b76f-4191-96d1-78510940dfb, redirect URL https://apps.exactonline.com?signin=ExactOnlineNL), evenals op andere applicaties.

Het verwachte scherm voor het wachtwoord ziet er zo uit (Oauth client ID cac36ce5-2911-4aa4-ab8f-734d3ca283f5, redirect URL https://start.exactonline.nl/signin-azureb2c):

Dit scherm is verkregen door op Exact Online zelf aan te proberen te melden.

Advies is om deze storing op het Exact Online App Center en alle andere apps waarbij de zogenaamde “OAuth-flow” doorlopen wordt te melden bij Exact Online Support als een bug op One Exact Identity.

Een analyse van het voorkomen van deze foutmelding geeft aan dat dit probleem tot dusver alleen bij dit user account voorkomt.

Vanuit Invantive zijn er geen mogelijkheden om dit probleem op te lossen.

Deze vraag is automatisch gesloten na 2 weken inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.

Dit topic is 7 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.