Automatisch verversen PowerBI geeft: "An existing connection was forcible closed by the remote host"

Het gaat om circa 1 miljoen boekingen uit Twinfield die uit cache komen (“From Cache” is aangevinkt). Het volume na compressie is circa 50 MB en het ophalen duurt circa 146 seconden.

Het gaat om request 80000d6e-0000-d200-b63f-84710c7967bb.

De data is volledig gedownload door PowerBI.com; dat is te zien aan de Status 200. Ook in de meer gedetailleerde serverlogs zien we terug dat deze download zonder foutmeldingen verlopen is. Dit is naar verwachting een ander probleem dan waarbij PowerBI.com plotseling de verbinding verbreekt, vaak na 5 minuten. Problemen met PowerBI.com komen vaker voor en helaas is aan de kant van PowerBI.com de analyseerbaarheid van oorzaken zeer beperkt.

Op basis van de ervaringen op deze forums is het advies om de volgende controles uit te voeren:

Herhaaldelijk uitvoeren van zelfde query in PowerBI.com

De PowerBI Online Service voert meerdere malen de query uit. Waarschijnlijk is dit een bekend probleem. Het vermoeden is dat PowerBI.com de data volledig ophaalt en bij de verwerking van de data crasht. Na enige tijd wordt dezelfde download nogmaals gestart en crasht PowerBI.com opnieuw. In een extreem geval is hierbij op een aantal Exact Online-administratie in een ochtend 184x dezelfde download geïnitieerd vanuit PowerBI.com, wat (uncompressed) toen circa 2 terabyte aan downloads veroorzaakte.

Gelukkig valt het hier nog mee, maar PowerBI.com biedt ruimte voor verbetering in de aspecten betrouwbaarheid en runaway process control. We proberen hier zo goed mogelijke voorzieningen voor te bieden, waarbij bovengenoemde adviezen mogelijk het probleem al oplossen.