{"code":"itgenoda100","message":"eol: Refresh token has expired

{“code”:“itgenoda100”,“message”:"eol: Refresh token has expired. Please log on to Invantive Cloud and manually refresh the credentials on the data container with alias …

Deze foutmelding krijg ik 1 keer in de 3 a 4 dagen in Azure Data Factory. Terwijl dezelfde refresh een paar uur eerder via Power BI wel goed gaat. Als ik hem dan handmatig opnieuw start vanochtend (ik doe dus geen token refresh via de Invantive Portal) dan gaat het weer goed.

Enige idee wat het zou kunnen zijn?

Mogelijkerwijs hangt het samen met een van de omgevingen die gekoppeld zijn aan jullie account.

Hierin zitten twee databases die elk dezelfde gebruiker en client ID gebruiken en afhankelijk van de volgorde van aanroepen leiden tot een vervallen refresh token. Op Exact Online is het niet meer mogelijk om vanwege aangepast beveiligingsbeleid; dit is buiten onze span of control.

De foutmelding is echter verwarrend. De volgende release van Invantive Cloud zal al bij het aanmaken van een datacontainer voor een database controleren op dubbele combinaties. Een foutmelding zal getoond worden indien er over alle gebruikers heen een datacontainer bekend is die dezelfde combinatie gebruikt.

Daarnaast zijn er twijfels aan de 24x7-betrouwbaarheid van de refresh tokens met een niet-doorbroken ketting. Hier wordt nog verder onderzoek naar gedaan. Zodra dit reproduceerbaar blijkt te zijn zal geprobeerd worden een workaround te bedenken.

Indien er meerdere databases nodig zijn voor dezelfde Exact Online omgeving, dan zijn mogelijke workarounds:

Update 1 oktober 2021

De release van 1 oktober 2021 van Invantive Cloud maakt het eenvoudiger om vlot autorisaties te vernieuwen zoals beschreven op Eenvoudiger autorisaties vernieuwen op Invantive Cloud (itgenscr652). Dit lost problemen met het doorbreken van de refresh token-keten niet op, maar beperkt de impact.

Binnen Invantive Cloud zijn extra faciliteiten toegevoegd om het offline gaan van de Exact Online database te repareren en te voorkomen. Meer informatie hierover is te vinden op Auto-recovery van Exact Online refresh tokens voor datacontainers.

Deze vraag is automatisch gesloten na tenminste 2 weken inactiviteit nadat een mogelijk passend antwoord is gegeven. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.