Euro versus gulden: wie kent nog de knaak, joet en geeltje?

“PVV wil gulden terug”. Dat meldde PVV-leider Geert Wilders zaterdagochtend op Twitter. Hij heeft een Brits bureau onderzoek laten doen, een bureau dat overigens bekend staat als eurosceptisch. De uitkomst van het onderzoek: herinvoeren gulden voordeliger dan behoud euro.

Tien jaar, om precies te zijn 3714 dagen, nadat de euro is ingevoerd gaat meneer Wilders in protest tegen deze munt. Ja, in 2002, ik weet het nog goed. Ik vond het heel spannend, maar ook makkelijk. Ik hoefde geen geld meer te wisselen als ik op vakantie ging in Europa, en het feit dat ik niet zo knullig hoefde om te rekenen op Spaanse terrasjes vond ik helemaal geweldig. Voor mij als consument handig, voor bedrijven ideaal. Tenminste zo leek het, inmiddels zijn daar de meningen ook over verdeeld.

Volgens het onderzoek dat Wilders heeft laten uitvoeren heeft de euro ons maar €800,- per jaar opgeleverd dankzij toegenomen handel en het wegvallen van transactiekosten. Maar daar staat tegenover dat de Europese munt ons €2700 euro per jaar, per Nederlander heeft gekost onder meer door minder economische groei. Tja, die crisis. Als we de gulden hadden gehouden, hadden we dan geen last van de crisis gehad?

Ik als persoon, als consument ben blij met de euro. Nou ja blij, het is er gewoon en ik kan er in mijn eentje weinig aan veranderen. Ik moet het ermee doen. Niet iedereen denkt er zo over. In de eerste paar jaar bleef iedereen klagen en omrekenen. Hysterisch werden mensen in de supermarkt of in een restaurant. ”Het kost nu het dubbele!”, hoorde je dan. Deze mensen zijn er nog steeds, maar wel in mindere mate. Alhoewel de fanpages en websites onder de noemer ‘wij willen de gulden terug’ nog steeds online zijn. Begrijp me niet verkeerd. Ik wil ook het beste voor ons land, voor onze economie en voor mijn eigen portemonnee, of daar nou guldens of euro’s in zitten.

Maar nu, na tien jaar zijn de ouderen onder ons eindelijk gewend aan die gekke euro. Vroeger gaven ze hun kleinkinderen een knaak voor een goed rapport, inmiddels is dat €2,-. Gaan die kleinkinderen er toch mooi op vooruit. Tegelijkertijd hebben die kleinkinderen nog nooit een knaak van dichtbij gezien. Moeten we deze nieuwe generatie weer woorden als knaak, joet en geeltje gaan leren? Zulke heerlijke ouderwetse woorden hebben we niet voor de euro. Al zijn er wel nieuwe benamingen ontstaan: eurofiel, eurosceptisch en natuurlijk niet te vergeten de euroknaller. Naast het feit dat deze woorden weer zouden verdwijnen uit ons vocabulaire als we terugstappen naar de gulden, gaat dit ook miljarden kosten. Toch is het volgens Wilders voordeliger dan de euro te behouden.

Tja, als we het dan toch over kosten hebben. Wat heeft het onderzoek gekost? Wilders wil ook een referendum: “Laat de Nederlandse burgers kiezen of ze die prachtige gulden terugwillen in plaats van doormodderen met de euro”.

Een referendum, heb je enig idee hoeveel euro’s, uh… guldens dat kost?