Foutmelding na overgang Exact Online Premium

Deze organisatie is gisteren overgegaan naar Exact Online Premium. Vanochtend eerst CostCenters getest (kleine tabel) dat ging goed. TransactionlinesIncremental met een filter op 2024 ging helaas niet goed.

Zie melding hieronder.

Wat nu, gewoon nog een keer proberen?

itgentmm007
Kan geen vrij slot krijgen op throttle ‘IdenticalRequests’ voor cap-groep ‘…’
Maximum aantal actieve verzoeken: 1, vrije slots: 0.

Zoals in de tekst terug te vinden is er een “throttle” voor identieke verzoeken. De maximale capaciteit is 1 verzoek gelijktijdig. Deze throttle zorgt er voor dat als er meerdere identieke verzoeken aankomen er maximaal 1 gelijktijdig berekend wordt. De rest wordt daarna behandeld en zal in de praktijk dan de cache kunnen gebruiken die door de eerste bepaald is.

In dit geval duurt de eerste download ruim langer dan een half uur, zoals zichtbaar bij “Vertraging op Identieke Verzoeken”: 2324 seconden.

De eerste data moet binnen een half uur terugvloeien, anders wordt het verzoek bewust zoals hier afgebroken.

Advies is om:

  1. Het werken met identieke verzoeken te voorkomen; meestal kan volstaan worden met de data maar 1x ophalen.
  2. Te wachten totdat het eerste verzoek klaar is en dan nogmaals te proberen. De overgang naar Exact Online Premium triggert automatisch een volledige reload van elke incrementele tabel die opgevraagd wordt. Hou rekening met 3-5 seconden duur per 1.000 rijen in de dataset, geteld zonder filters.

ik begrijp het niet helemaal, want ik doe maar 1 verzoek met ADF, slechts deze tabel en dat maar 1 keer.

maar als ik het goed begrijp wordt op dit moment de bewuste tabel door Invantive opgevraagd aan Exact. een aangezien dit miljoenen regels zijn kan het wel even duren en kan ik misschien beter wachten tot vannacht om het nogmaals te proberen?

Invantive zelf kan geen data opvragen uit beveiligingsoverwegingen. Advies is om goed te kijken in de Bridge Online Monitoring wanneer het andere verzoek afgerond is.

Vannacht om 06:00 UTC is het complete laadproces gestart, de relatief kleine tabellen zijn goed gegaan. TransactionlinesIncremental met een filter op FinancialYear = 2024 blijft maar draaien in ADF. Nu al 4 uur. In de monitor onderstaande melding. Maar 20 minuten daarna begint hij gewoon weer, zie 2e screenshot, wat nu te doen, gewoon afwachten?

itgenboe312
De gegevensdownload werd geannuleerd na 25 minuten, 15 seconden, bijvoorbeeld doordat Azure Data Factory de download voortijdig beeindigde als gevolg van een time-out ingesteld in Azure Data Factory.

Op dit moment draait de pipeline in ADF nog steeds, wachtend op data, maar in de monitor gebeurt niets meer?

De gegevensdownload werd meteen na aanvraag geannuleerd.
Probeer opnieuw.
Neem contact op met Invantive Support als dit probleem zich blijft voordoen. (/setup)

Op dit moment draait een download met request ID 0HN4579D78PEO:00000001 met starttijd 08:48:27.040 (UTC).

Advies is om deze tot een einde te laten komen.

Hou rekening met een looptijd van meerdere uren zoals 6 uur.

Merk op dat de oranjekleurige request over /setup gaat, niet over de download. Dit treedt bijvoorbeeld op als in de browser naar een andere pagina genavigeerd wordt voordat de oorspronkelijke webpagina volledig is geladen.

Advies is om ook te controleren dat de keten binnen ADF een looptijd van meerdere uren toestaat voordat de eerste data retour komt.

De time-outs staan in ADF op maximaal en zo te zien stopt het na 8 uur, dus 8 uur lijkt nog niet voldoende te zijn op dit moment?

De maximale duur van een downloadverzoek op Invantive Bridge Online is momenteel 6 uur, dus elk verzoek dat langer duurt dan 6 uur wordt sowieso afgebroken.

De voortgang kan bekeken worden in het scherm “Sessie I/O’s” op Invantive Cloud. Hierin is te zien of er daadwerkelijke activiteit is.

Een verzoek op transactionlines met financialyear = 2024 draait nu 5,5 uur. in de monitor zie ik dit soort meldingen voorbij komen, maar even daarna start voor over ik kan zien een nieuw Verzoek ID die weer verder gaat.

Nieuw verzoek wat nu 5.899.115 ms loopt is 0HN46R0UITNAJ:00000001 (HTTP/1.1).

Met behulp van curl is de download succesvol geslaagd:

Het betreft een deel van 4.691.942 boekingen uit Exact Online. De downloadduur was bijna 13 minuten.

Een tweede poging was binnen 2 seconden klaar omdat deze uit cache beantwoord kon worden.

Mogelijkerwijs is de reden dat het niet lukt gerelateerd aan:

https://forums.invantive.com/t/problemen-bij-geannuleerde-downloads-en-of-downloads-die-blijven-hangen/4304/14

aangezien er vanuit Azure Data Factory telkens een cancel lijkt op te treden door een time-out. Het vrijgeven van een zogenaamde “lock” lijkt bij een afgebroken download niet altijd betrouwbaar te gebeuren in Invantive Cloud.

Zondagnacht is het eindelijk goed gegaan, heeft dat dan te maken met bovenstaande actie, die curl?

De eerste keer mislukte nog na 8 uur proberen, de 2e poging heeft in 16 minuten alles geladen. Dit is van zondagnacht:

Dan zou je denken, we zijn er! Maar helaas is dit de stand van zaken van maandag nacht, staat nu dus alweer 4 uur te draaien:

Verzoek id: 0HN4927OQO144:00000001 (HTTP/1.1). Geen meldingen verder in de monitoring.

Sessie I/O’s gebeurt volgens mij nu al enige tijd niets? Ik weet niet of dit UTC-tijd is?

Wat wel opvalt, ik zie dat de deleted api wordt aangesproken maar die roep ik niet aan, dat is toch gek?

Dank voor de update.

Afhankelijk van de context zoals compressie en cache levensduur kan Azure Data Factory de OData response cache entry van curl gebruikt hebben.

Helaas is het bij een volgende poging nogmaals mislukt. Een nieuwe release met nog een aantal verbeteringen zal naar verwachting voor dinsdagochtend in productie genomen worden.

De getoonde tijden zijn altijd in UTC (momenteel 2 uur verschil met Nederland).

Het gebruik van de Deleted API is terecht; de *Incremental-tabellen bevatten alle logica om snel te komen tot een totaal beeld inclusief vervallen rijen. Aan de lage klokduur (<500 ms) is te herkennen dat de bulk uit de versleutelde diskcache komt. Een ophaling bij Exact zelf duurt tenminste 1000 ms.

Advies is morgen nog eens te proberen.

Helaas lukt het laden van Transactionlines nog steeds niet. Na ongeveer 8 uur krijg ik deze melding in ADF. ,Message=Fail to get response from odata service in a expected

Is de nieuwe release al wel in productie genomen?

De nieuwe release was reeds in productie genomen.

Advies is om buiten ADF om de download te proberen met curl en - indien vaker optreedt - over te stappen op Invantive Data Hub.

Een fix is door Exact Online in productie genomen op 21 juli 2024. De verwachting is dat dit probleem niet meer optreedt.

Deze vraag is automatisch gesloten na 1 week inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.

Dit topic is 3 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.