Problemen bij geannuleerde downloads en/of downloads die blijven hangen

Bij het gebruik van Invantive Bridge Online vanuit Power BI treden bij sommige gebruikers incidenteel geannuleerde downloads op. Soms gebeurt dit binnen een seconde na het starten van de download, soms na enkele minuten.

Het betreft - naast HTTP-statuscode 499 - onder andere foutcodes:

  • itgenboe053
  • itgenboe070
  • itgenboe161
  • itgenboe367
  • itgenpmr038

Vanuit Excel met Power Query zijn er twee gebruikers waar dit structureel gebeurt.

In dit topic wordt de voortgang van de analyse en oplossing van dit probleem behandelt.

Dit probleem wordt behandeld als de hoogste prioriteit totdat de kans van optreden significant verlaagd is.

Indien via andere topics een probleem gemeld wordt dat waarschijnlijk of zeker veroorzaakt wordt door het onderwerp van dit topic, dan zal het andere topics gekoppeld worden hieraan en afgesloten.

Het is een lastig probleem omdat lastig tot onmogelijk is om sec vanuit de Invantive-servers te achterhalen of een download daadwerkelijk geannuleerd is of dat de gebruiker een andere verwachting had.

Voor zover duidelijk lijkt het er op dat het automatisch annuleren van downloads samenhangt met foutmeldingen in eerdere downloads, die tot meerdere uren geleden kunnen zijn.

Om die reden worden zowel Invantive Bridge Online als Invantive App Online elke paar uur automatisch herstart om de impact te verkleinen. Dit betekent echter ook dat gebruikers die anders geen problemen zouden ervaren elke paar uur het risico lopen op een onderbroken download. Een mechanisme om automatisch te wisselen tussen meerdere servers wordt hiervoor momenteel ingevoerd. Na het wisselen van server wordt dan de oude server automatisch herstart.

De volgende aanpassingen zijn momenteel gepland om probleem helderder te krijgen:

  • achterhalen waarom initiele downloads van *Incremental-tabel soms blijft hangen, waarna elke volgende download van die tabel eveneens blijft hangen (in uitvoering).

Afgerond zijn:

  • voorkomen dat elk volgend verzoek automatisch geannuleerd wordt als bij eerste verzoek tijdens het openen van de database geannuleerd wordt;
  • regelmatig wisselen tussen twee omgevingen om impact te verkleinen;
  • meer accurate weergave foutcode in plaats van itgenboe053 / itgenboe070 / itgenboe161;
  • eenvoudiger maken analyse zogenaamde “dump” van Invantive Bridge Online;
  • significant kleiner maken Invantive Bridge Online zodat hij past in werkgeheugen grote PC;
  • eenvoudiger en sneller detecteerbaar maken welke gebruikers een hoog foutenpercentage hebben in beheeromgeving systeembeheer;
1 like