Get My Report rapport Boekingsregels sinds Exact Online Premium niet volledig

Ik heb nog een vraag naar aanleiding van het omzetten van Invantive naar de juiste versie voor Exact Premium.

De koppeling met Exact Premium is gelukt; echter krijg ik nu bij het opvragen van de data van alle administraties alleen de gegevens van 1 administratie. Terwijl wij er in totaal 34 hebben.

Voor de overgang naar een betaalde versie, Invantive Office Premium, had ik namelijk alles direct tot mijn beschikking. Is er iets aan de instellingen nodig om alle data te verkrijgen?

Verneem graag hoe dit kan worden opgelost.

Uitgaande van Invantive Cloud is advies om in de UniversalSQL editor te kijken via de database en dan de knop “UniversalSQL”.

Welk aantal administraties ziet u staan rechtsboven?

Ik heb e.e.a. nagelopen. Bij het aanmaken van een overzicht van de boekingregels zijn alle administraties zichtbaar. Wanneer ik hiervoor alles selecteer om een dump uit Exact Online Premium aan te maken, is er in het uitvoerbestand slechts één administratie zichtbaar. Ik heb de koppeling met Exact via het SQL-menu ook al vernieuwd.

Wat kan ik verder nog doen om de database volledig te krijgen?

Advies is om de uitgevoerde stappen nauwkeurig te beschrijven zodat het analyseerbaar is.

Als meer haast dan is advies om via de chat rechtsonder een kort consult met een collega in te plannen.

In kort consult is dit bekeken.

Via de UniversalSQL Editor op Invantive Cloud stonden rechtsboven 34 administraties geselecteerd.

De volgende query gaf ook als uitkomst 34 op Invantive Cloud:

select count(distinct division)
from   exactonlinerest..journals@eol

Bij nadere controle bleek het om het scherm Boekingsregels in Get My Report for Exact Online te gaan. Hier is alles geselecteerd en er verschijnen 34 administraties.

Bij het scherm Saldi werkt dit ook zo. Het downloaden gaat via:

https://gmrappnl.invantive.com/menu.html#preset=gmr-eol-balances&division_codes=&p_financial_year_from=2026&p_financial_year_through=2026&p_financial_period_from=&p_financial_period_through=&p_gl_account_pattern=%25

Echter, na het downloaden van de Saldi van 34 bedrijven staat er bij “Bedrijf(en)” weer maar 1 administratie. Dit is onhandig, maar de download bevat alle geselecteerde bedrijven.

Proberen we hetzelfde via Boekingsregels, dan bevat de download maar 1 bedrijf.

Dit blijkt reproduceerbaar voor een ander Exact Online-abonnement.

De selectie van administraties is echter juist blijkens:

select spn.code
,      'eol'
from   systempartitions@DataDictionary spn
join   ( select value
         from   string_split('', ',')
         union
         all
         select null
         from   dual@DataDictionary
         where  '' is null
       ) slt
on     true
and    spn.provider_data_container_alias = 'eol'
and    spn.code = coalesce(slt.value, spn.code)

Enkel de data in het Excel-spreadsheet is onvolledig. Het voorblad “Parameters” zegt ook “Alle bedrijven”.

Specifieke selectie in dit specifieke Get My Report-rapport van de administraties met:

https://gmrappnl.invantive.com/menu.html#preset=gmr-eol-transaction-lines&division_codes=1,2,3,4,5,6&...

wat als resultaat geen rijen uit 1, 2, 3, 4, 5 of 6 heeft, maar enkel uit 7, de default administratie in het Exact Online-abonnement.

Het bijzondere aan het Boekingsregels-rapport is dat het volledig gebaseerd is op use, terwijl het Saldi-rapport ook een join met SystemPartitions@DataDictionary bevat.

Het probleem treedt niet op bij het downloaden van Artikelen uit Exact Online, wat een vergelijkbare structuur heeft als het Boekingsregels-rapport.

Hierbij valt op dat de lijst van bedrijven niet bijgewerkt wordt naar de standaard-administratie. Als start zal eerst dit probleem opgelost worden om uit te sluiten dat dit de oorzaak is:

Een correctie is doorgevoerd op Get My Report for Exact Online voor het terugvallen van de lijst van bedrijven.

Gelieve nogmaals te proberen of het probleem nog optreedt om uit te sluiten dat dit een ongewenst zij-effect was van het hierboven beschreven probleem. Het lukt niet om het probleem nog te reproduceren.

Ik heb zojuist, naar aanleiding van uw melding, een nieuw bestand met de boekingsregels gemaakt. Alle bedrijven blijven nu zichtbaar, echter is in het bestand zelf slechts 1 bedrijf zichtbaar en zijn de mutaties van de andere 34 niet meegenomen.

Soortgelijk probleem is nu beter reproduceerbaar. Het gedrag varieert tussen eerste keer uitvoeren binnen een sessie en sommige herhaalde uitvoeringen.

In werkblad Parameters staat in reproductiescenario:

• Verzoek ID: 0HNLGG1VIQFP6:00000005
  • Bedrijf(en): 42744,68465,2837579,39304

Bij eerste keer uitvoeren van het rapport binnen een sessie staan er onverwachte uitkomsten:

• In werkblad TransactionLines staat echter uitsluitend bedrijf 10523, die niet in genoemde lijst voorkomt.
  • In werkblad Analysis1 enkel 10523.
  • In Analysis2 is 10523 geselecteerd, en 2837579, 39304, 42744 en 68465 zijn NIET geselecteerd.

Bij sommige herhaalde uitvoeringen van hetzelfde rapport met dezelfde instellingen binnen een sessie zijn de uitkomsten conform verwachting vreemd genoeg:

• de inhoud van het werkblad TransactionLines is wel correct.

Analyse heeft tot dusver nog geen resultaten opgeleverd. Het probleem wordt geescaleerd.

Ik kan in Exact Online niet zien welke administratie aan dit nummer is gekoppeld. Van alle administraties zijn er slechts 2 niet actief. De overigen zijn allen actief en hebben ook mutaties. Overigens was dit ook tijdens de proefperiode al zo en is er dus qua instellingen binnen exact niets gewijzigd,

Gelieve nogmaals te proberen.

Een bugfix is in productie genomen.

Achterliggende oorzaak is een wijziging waardoor het vullen van het lijstje met gebruikers bij het herladen van het scherm een zij-effect had op de selectie van administratie in reeds draaiende rapporten.

Get My Report for Exact Online ondersteunt in principe geen gelijktijdige downloads omdat ze elkaar kunnen beinvloeden. De dropdowns zouden hier omheen moeten werken zodat de gebruiker alvast de aanvraag voor het volgende rapport kan klaarzetten. Echter, door een fout is het opbouwen van de dropdown werd de administratieselectie van het lopende rapport beinvloed.

Conform het verzoek een nieuwe poging gedaan om via “ Get my Report” een dump te verkrijgen van de boekingsregels. Helaas heeft dit alleen een foutmelding opgeleverd; zie hieronder.

Een bugfix is gemaakt en in productie genomen op Invantive Cloud.

De gevonden oorzaak is dat de Exact Online-driver ook een module bevat voor Exact Online Premium zoals Beperk toegang tot specifieke administraties op de Exact Online Premium-database op SQL Server. Deze mogen we momenteel nog niet beschikbaar stellen, maar de module draait wel (inactief) mee.

Recente aanpassingen waren niet doorgevoerd voor het Exact Online Premium-onderdeel. Dit is gecorrigeerd. Dit verklaart ook waarom enkel een deel van de gebruikers er last van had; dit betrof uitsluitend gebruikers van Exact Online Premium. Exact Online SaaS-gebruikers hadden er geen last van omdat de module niet mee kan draaien.

Meer informatie is te vinden onder: