Dit onderwerp beschrijft de stappen om een goed reproduciescenario voor een (mogelijke) bug aan Invantive te geven.
Bug Reproductiescenario
Bij het rapporteren van een bug over Invantive producten, verwacht Invantive support dat u een reproductiescenario aanlevert. Ons ontwikkelingsteam kan geen problemen oplossen zonder een reproductiescenario. Ook zijn de kosten voor het uitpluizen van een vermoedelijke bug hoog. Bugrapporten zonder volledig reproscenario kunnen niet worden gehonoreerd. In gevallen waarin geen reproductiescenario voor een bug kan worden opgesteld, is het mogelijk om contact op te nemen met een dealer of consultant om hulp te krijgen bij het maken van zo’n reproductiescenario.
Een reproductiescenario moet iemand zonder toegang tot uw omgeving in staat stellen om het probleem te reproduceren op een pas geïnstalleerde pc met de laatste productieversie van het Invantive-product waarop u een bug rapporteert. Een reproduciescenario moet op zichzelf staand en volledig zijn.
Reproductiescenario’s moeten zo eenvoudig mogelijk zijn, met alle stappen die onnodig worden geacht van tevoren verwijderd. Het kan tijd kosten om een kwalitatief goed reproduciescenario van een bedrijfsomgeving te maken. Vereenvoudiging moet er ook voor zorgen dat er geen privé- of gevoelige informatie in wordt opgenomen, zoals bedrijfsnummers of wachtwoorden.
Meer informatie over het toevoegen van relevante gegevens aan uw bugrapport wordt beschreven in het onderwerp Upload Data for Reproduction Scenario.
Een reproductiescenario zal vaak een afbeelding bevatten, maar een nauwkeurige tekstuele beschrijving is het belangrijkst.
Voorbeeld
Een voorbeeld van een goed reproductiescenario is:
Setup-stappen
- Maak een database met de volgende datacontainers.
- Meld aan op de database op product X.
- Plak de volgende SQL statements in het query venster.
- Druk op F5.
Verwacht resultaat
Het verwachte resultaat is dat er geen fout optreedt. (Of dat het proces binnen tijd Z eindigt of waarde A teruggeeft)
Werkelijk resultaat
Het werkelijke resultaat is een fout Y, die onjuist is omdat…
Verificatie
Na ontvangst van uw reproscenario zal de supportmedewerker uw stappen nauwkeurig uitvoeren. Wanneer het verschil tussen het werkelijke en het verwachte resultaat is vastgesteld, wordt het beschreven verwachte resultaat vergeleken met de verwachtingen van de producteigenaar.
Als zowel de supportmedewerker als de producteigenaar het eens zijn over de stappen om een bug te beschrijven, wordt een intern bugticket aangemaakt en geassocieerd met uw bugrapport. Dit interne bugticket wordt afgehandeld door ontwikkeling.