Is er een gratis licentie mogelijk voor collega's die af en toe een overzicht moeten kunnen verversen?

Ik gebruik Invantive Control om data uit Exact Online te halen en daarmee heldere, bruikbare overzichten te maken in Excel.
Deze overzichten worden enkele keren per week door mijn collega’s (ca. 4 personen) gebruikt om hun werk te kunnen doen. Persoonlijk vind ik het jammer als ik voor deze 4 personen een licentie moet aanschaffen.

Is er een mogelijkheid dat ze, bijv. met een gratis licentie, of op een andere manier de informatie in de overzichten kunnen verversen?

Zij hoeven geen uploads te verrichten of iets dergelijks, alleen de laatste stand van zaken uit Exact halen.

Wellicht via Power Query of Power BI? Als dat kan, hoe kan ik dat testen?

Ik hoor graag welke optie voor ons bruikbaar is.

Als er meerdere gebruikers zijn die een interactief product van Invantive gebruiken zoals Invantive Control for Excel, dan worden alle actieve gebruikers meegenomen. De meest voorkomende abonnementsvormen zijn momenteel (2021) Invantive Office for Entrepreneurs t/m 2 gebruikers (EUR 49) en de t/m 10 gebruikers versie (EUR 99 per maand). Voor grotere aantallen zijn soms kostentechnisch aantrekkelijke alternatieven beschikbaar.

Hierbij wordt voor het bepalen van actieve gebruikers qua facturatie geen onderscheid gemaakt naar intensiteit of soort gebruik lezen/schrijven. Historisch kende Invantive Control dat wel; de schrijfgebruiker was toendertijd EUR 4500 per stuk (traditioneel licentiemodel) en de leesgebruiker EUR 900. Dit traditionele licentiemodel wordt echter niet meer verkocht.

Mocht de EUR 99 niet in balans zijn, dan is er een workaround is om 1 fysieke persoon en/of de plaatsvervangen het verversen te laten uitvoeren. Met de Publiceerknop in Invantive Control kan die dan de data platslaan en distribueren. Een alternatief is om het rapport toe te laten voegen aan Get My Report of Invantive Cloud; dan kan iedere gebruiker via een browser het rapport opvragen.

Alternatief is het gebruik van Power BI of Power Query. De desktopedities zijn voor zover bekend op dit moment gratis en vergelijkbaar met de Publiceerknop dient dan het pbix-bestand verspreid te worden. Voor centrale rapportage is voor zover bekend een Power BI Pro abonnement vereist (EUR 8,50 per gebruiker). Onderaan de streep ontlopen de kosten elkaar niet zoveel.

Als er meerdere rapporten met Power BI verspreid dienen te worden, dan zou ik Power BI Pro adviseren. Als gaat om rapporten buiten Power BI, dan zou ik adviseren om te kiezen voor een 10 gebruikersversie van Invantive Office for Entrepreneurs.

Bedankt voor je antwoord.