Bij het downloaden van SalesInvoicesBulk uit Exact Online in Power BI krijg ik een foutmelding:
itgenboe053
Niet-weergegeven Bridge Online HTTP 500-serverfout.Can’t convert field ‘DeliverToAddress’ to type ‘Guid?’.
De GUID-waarde van kolom ‘DeliverToAddress’ van ExactOnlineREST.SalesInvoice.SalesInvoicesBulk heeft een standaardwaarde.
Nullable: True.
Neem contact op met de leverancier van het cloudplatform om de API te corrigeren.
Er is een interne fout opgetreden. Neem contact op met uw leverancier. (itgenodr007, 140c9039-eb3e-4496-a5a7-3a6a7b04cd49)
Bij laatste natuurlijke sleutel staat: 00000000-0000-0000-0000-000000000000.
Helaas is de Exact Online niet vrij van fouten. Een aantal controles zorgen er voor dat (historische) bugs niet leiden tot een onjuiste rapportage. Hierbij focussen we in lijn met de complianceregels primair op een kloppende rapportage en minder op beschikbaarheid. Als er dus redenen zijn om aan de data te twijfelen, dan zal de software bij voorkeur afbreken in plaats van verder gaan. We vinden het vervelend om dan een foutmelding te moeten geven, maar het is uiteindelijk het beste alternatief om te kunnen laten zien dat men vertrouwen kan stellen in dit deel van het samenstelproces voor de rapportages.
In dit geval geeft Exact Online voor de verwijzing naar afleveradres een onzinwaarde terug. Dit is een interne bug in Exact Online, waar waarschijnlijk ergens in plaats van een zogenaamde Guid? een Guid gebruikt wordt. Over de jaren heen zijn circa 20 van dergelijke bugs geïdentificeerd.
Als de onzinwaarde doorgegeven zou worden aan rapportagesoftware en vervolgens gebruikt om te koppelen met een adres zou een verkoopfactuur uit de rapportage ontbreken en/of een aansluitingsfout ontstaan.
Deze foutmelding geeft het probleem aan. In de volgende versie is na korte analyse een automatische correctie opgenomen die de onzinwaarde vervangt door null, zodat het weer mogelijk is om de relatie te leggen tussen SalesInvoices en adressen.
Gelieve de data nogmaals te downloaden zodra de nieuwe release in productie genomen is. Eventueel kan overwogen worden om de tabel SalesInvoiceLinesIncremental te proberen. Mogelijk dat die het probleem niet kent omdat die een andere Exact Online API gebruikt. Eventueel kan ook overwogen om een datacorruptie te melden bij Exact Online Support, maar het analyseren en repareren hiervan kan langere tijd duren.
Deze vraag is automatisch gesloten na 2 weken inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.
Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.