Sinds een week na update van de laatste versie krijgen we een melding bij in starten van Query Tool (ook bij de release van vorige week). Huidige release geïnstalleerd is 25.0.5-PROD+5516.
Het aanmeldscherm blijft pending bij verbinden met Exact Online, zonder de applicatie op te starten. Dan valt op dat er in de menubalk, met mouseover over het Query Tool pictogram een zwarte popup zichtbaar is. Zodra deze wordt gesloten ontstaat de foutmelding als in de 2e screenshot.
itgeneor825
Een verbinding met de database … kon niet worden opgebouwd als gebruiker …
Het Oauth-accesstoken is verlopen of wordt momenteel niet geaccepteerd.
De authenticatie is al verlopen.
De externe server heeft een fout geretourneerd:
(401) Niet gemachtigd.
Het zwarte scherm is normaal onder release 25.0.5 bij het maken van screenshots. Vanwege de onzekerheid over de werking en correctheid van Microsoft Recall zijn de meeste schermen niet meer zichtbaar op screenshots, Teamviewer of Microsoft Teams.
Het uitsluiten van de scherminhoud kan uitgeschakeld worden voor de duur van een sessie door “Enable Privacy Modus” bij Settings in het “Sleutel”-menu in het aanmeldscherm uit te vinken. Bij de volgende sessie zal het automatisch weer ingeschakeld zijn.
Zie ook:
itgeneor825
Advies is om de suggestie te volgen van:
om als eerste het veld OAuth accesstoken leeg te halen en nogmaals te proberen.
Het advies gevolgd om de OAuth accesstoken weg te laten en opnieuw te verbinden. Dit geeft weer een lege pop-up. Na het sluiten van deze pop-up verschijnt de volgende foutmelding:
Na uitschakelen van “Privacy modus” in Query Tool en een nieuwe poging om met Exactonline te verbinden is nu de popup zichtbaar met de volgende melding:
Advies is om te controleren dat de gebruikte Exact Online-gebruiker nog wel bestaat en rechten heeft, bijvoorbeeld door aan te melden op Exact Online. Als dat het geval is, dan is advies om juiste verificatiecode in te voeren.
De tekst The refresh token expired at 4/25/2025 10:01:18 PM and it is now 9/6/2025 7:41:54 AM. (foutcode itgenoda184 of itgeneor559) komt letterlijk terug als antwoord vanaf de Exact Online API-server.
Gebruiker kan inloggen in Exact Online en heeft de juiste rechten.
Nogmaals accesstoken leeggemaakt en privacy modus uitgeschakeld. Tweefactor authenticatie handmatig ingevuld en hiermee succesvol ingelogd. Maar als verwacht niet blijvend.
Tenslotte update uitgevoerd naar de laatste versie van Query Tool. En ik kon weer zonder problemen verbinden met ExactOnline.