Itgeneor825 melding bij aanmelden op Exact Online via Query Tool

Sinds een week na update van de laatste versie krijgen we een melding bij in starten van Query Tool (ook bij de release van vorige week). Huidige release geïnstalleerd is 25.0.5-PROD+5516.

Het aanmeldscherm blijft pending bij verbinden met Exact Online, zonder de applicatie op te starten. Dan valt op dat er in de menubalk, met mouseover over het Query Tool pictogram een zwarte popup zichtbaar is. Zodra deze wordt gesloten ontstaat de foutmelding als in de 2e screenshot.

itgeneor825
Een verbinding met de database … kon niet worden opgebouwd als gebruiker …
Het Oauth-accesstoken is verlopen of wordt momenteel niet geaccepteerd.
De authenticatie is al verlopen.
De externe server heeft een fout geretourneerd:
(401) Niet gemachtigd.

Call stack:

System.Net.WebException
ValidationException
OAuthException
ValidationException
bij System.Net.HttpWebRequest.GetResponse()
bij Invantive.Data.Providers.Http.HttpWorker.DoRequest(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, SqlExecutionStep sqlExecutionStep, IHttpBasedProvider self, HttpWebRequest request, String url, ObjectDefinition objectDefinition, QueryObject queryObject, String partitionCode, String callSafeNameOverrule, String anonymizedPostText, Boolean allowRetryOnNoConnectionMade, Boolean allowRetryOnConnectionLoss, ParameterList parameters, Guid nativeCallUid, Boolean throwExceptionOnNonSuccessfulStatusCode, Object requestBody, Int64 timeoutInitialMs, Int64 timeoutMaxOnRetryMs, String resultCacheId, String publicQueryParameters, ExecutionStatistics& executionStatistics, ODataErrorProcessingInstructions& oDataErrorProcessingInstructions)

Zwarte scherm

Het zwarte scherm is normaal onder release 25.0.5 bij het maken van screenshots. Vanwege de onzekerheid over de werking en correctheid van Microsoft Recall zijn de meeste schermen niet meer zichtbaar op screenshots, Teamviewer of Microsoft Teams.

Het uitsluiten van de scherminhoud kan uitgeschakeld worden voor de duur van een sessie door “Enable Privacy Modus” bij Settings in het “Sleutel”-menu in het aanmeldscherm uit te vinken. Bij de volgende sessie zal het automatisch weer ingeschakeld zijn.

Zie ook:

itgeneor825

Advies is om de suggestie te volgen van:

om als eerste het veld OAuth accesstoken leeg te halen en nogmaals te proberen.

Dank voor de heldere toelichting.

Het advies gevolgd om de OAuth accesstoken weg te laten en opnieuw te verbinden. Dit geeft weer een lege pop-up. Na het sluiten van deze pop-up verschijnt de volgende foutmelding:

Detail foutmelding:

itgenoda184
The refresh token expired at 4/25/2025 10:01:18 PM and it is now 9/6/2025 7:41:54 AM.

De externe server heeft een fout geretourneerd: (400) Ongeldige opdracht.

Corrigeer het verzoek om het geldig te maken.

Bericht ID: 69f2fa42-72e6-4801-aca4-e36fdf4348aa

Opgetreden (UTC): 6-9-2025 07:07:45

System.Net.WebException
ValidationException
ValidationException
bij System.Net.HttpWebRequest.GetResponse()
bij Invantive.Data.Providers.Http.HttpWorker.DoRequest(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, SqlExecutionStep sqlExecutionStep, IHttpBasedProvider self, HttpWebRequest request, String url, ObjectDefinition objectDefinition, QueryObject queryObject, String partitionCode, String callSafeNameOverrule, String anonymizedPostText, Boolean allowRetryOnNoConnectionMade, Boolean allowRetryOnConnectionLoss, ParameterList parameters, Guid nativeCallUid, Boolean throwExceptionOnNonSuccessfulStatusCode, Object requestBody, Int64 timeoutInitialMs, Int64 timeoutMaxOnRetryMs, String resultCacheId, String publicQueryParameters, ExecutionStatistics& executionStatistics, ODataErrorProcessingInstructions& oDataErrorProcessingInstructions)

Verneem graag hoe nu verder?

Na uitschakelen van “Privacy modus” in Query Tool en een nieuwe poging om met Exactonline te verbinden is nu de popup zichtbaar met de volgende melding:

Advies is om te controleren dat de gebruikte Exact Online-gebruiker nog wel bestaat en rechten heeft, bijvoorbeeld door aan te melden op Exact Online. Als dat het geval is, dan is advies om juiste verificatiecode in te voeren.

De tekst The refresh token expired at 4/25/2025 10:01:18 PM and it is now 9/6/2025 7:41:54 AM. (foutcode itgenoda184 of itgeneor559) komt letterlijk terug als antwoord vanaf de Exact Online API-server.

Dank voor de reactie.

Gebruiker kan inloggen in Exact Online en heeft de juiste rechten.

Nogmaals accesstoken leeggemaakt en privacy modus uitgeschakeld. Tweefactor authenticatie handmatig ingevuld en hiermee succesvol ingelogd. Maar als verwacht niet blijvend.

Tenslotte update uitgevoerd naar de laatste versie van Query Tool. En ik kon weer zonder problemen verbinden met ExactOnline.

Dit topic is 3 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.