Itgenexl148: The remote server returned an error: (401) Unauthorized

Ik draai wekelijks een full refresh van Exact Online. Sinds afgelopen vrijdag krijg ik deze foutmelding:

An error occured - 0593d7ec-efec-47cb-bda0-c96f01bc7f19
itgenexl148:
The remote server returned an error:
(401) Unauthorized.

Ik ga naar “Applicaties” > “Full Refresh” > “Uitvoeren” > “exactonlinenaarsqlserver” > “Kopieer link”.

En plak die link naar Invantive App Online in een nieuw tabblad en klik op Enter.

Na enig tijd krijg ik bovenstaande melding.

Hoe dit op te lossen?

De foutmelding itgenexl148 lijkt sinds 17 oktober systematisch en veel vaker op te treden dan voorheen op Exact Online.

In de maanden mei t/m augustus is dit probleem geen enkele keer opgetreden. In de maand september 2x. Echter, sinds 18 oktober 2024 treedt deze foutmelding honderden keren zo vaak op als voorheen. Het probleem treedt op in alle producten en versies, alle landen en grote aantallen administraties van verschillende Exact Online-abonnementen.

Het betreft altijd XML-endpoints (percentage afgerond en tellen dus niet op tot 100):

Exact Online API Percentage Foutmeldingen
balances 50
aps 20
matchsets 10
ars 10
timetransactions 5
gltransactions 5
administrations 2
costcenters 2
glaccounts 2
items 2
accounts 2
opportunities 2
workbreakdownstructures 2

Dit wijst op een wijziging aan de zijde van Exact Online qua gedrag van de API’s. Er is nog geen oorzaak bekend, en het probleem lijkt niet consistent op te treden.

Een algemene storing is hiervoor geopend op:

Zodra meer informatie beschikbaar komt zal dit als antwoord toegevoegd worden. Exact Online call 04930658.

Er is nog geen oplossing voor dit probleem.

De analytische voorzieningen zijn uitgebreid in de release die op 31 oktober in productie genomen is, om nauwkeuriger te kunnen bepalen hoe het gedrag van Exact Online is veranderd.

Een engineer bestudeert de uitkomsten hiervan zodra voldoende meetpunten beschikbaar zijn.

Ter aanvulling: Vorige week heb ik een full refresh kunnen draaien zonder foutmelding. Vandaag krijg ik wel weer dezelfde itgenexl148 melding.