Wat betekent de melding
De melding met code itgenoda324
komt naar verwachting uit het scherm “Systeemberichten”.
Het is een waarschuwing; daarom staat er ook een “W” in de eerste kolom.
Invantive Bridge Online gaat pas gegevens ophalen zodra er specifiek om gevraagd wordt (pull-principe). Dit is anders dan het push-principe dat andere Invantive productlijnen hanteren, waarbij de Exact Online data al vroegtijdig in een database klaargezet worden.
Bij het ophalen treedt in dit geval een probleem op bij het opbouwen van een SSL-verbinding met de Exact Online URL:
https://start.exactonline.nl/api/v1/2844834/manufacturing/ShopOrderMaterialPlans?$select=
Blijkbaar is er omstreeks 09:56:14 (UTC) een (waarschijnlijk korte) SSL-storing geweest bij Exact Online. De Invantive SQL-engine beschouwt dit als een herstelbare fout. De engine probeert dan een instelbaar aantal keren opnieuw, telkens met grotere intervallen.
In dit geval gaf Exact Online na 78 seconden een foutmelding terug bij het opbouwen van de SSL-verbinding en wachtte Invantive SQL daarna pakweg 11 seconden om opnieuw te proberen. Dit herhaalt zich een aantal keren. Het standaardgedrag is 10x proberen als het kan, vandaar de tekst “Try #1 of 10”.
In het algemeen worden hiermee problemen op Exact Online voldoende onderdrukt om een soepele download te garanderen. De laadtijden worden hierdoor wel serieus langer, zeker als de problemen blijven optreden.
Wat is er aan de hand?
We zien op dit moment meer problemen (Exact Online data ophalen verslechterde performance) met de prestaties die mogelijk hiermee samenhangen. Er zijn de afgelopen dagen en vooral vanochtend breed over enkele honderden dataverzoeken en gebruikers vergelijkbare errors op Exact Online.
Tot dusver lijken de problemen zich automatisch op te lossen door het herhaaldelijk opnieuw proberen. Los van vertraging op downloads mag dit niet leiden tot problemen.
Een tijdelijke workaround is om de cache levensduur van de databases te verhogen naar enkele dagen. Dan kan vaak nog een oude versie opgehaald worden.
Hoe gaat Invantive Cloud minder last hebben van storingen op Exact Online?
Exact Online heeft bij tijd en wijle issues op de API-servers, die soms structureel zijn. Voor nieuwe oorzaken (zoals HTTP 408 en 599 errors sinds 24 juni) wordt de SQL-engine verbeterd om er beter mee om te gaan. Voor de SQL-engine kiezen we er bewust voor om niet automatisch alles opnieuw te proberen omdat daardoor fouten langdurig onopgemerkt kunnen blijven. Elke foutoorzaak wordt geanalyseerd en leidt indien nodig tot verfijningen.
Voor structurele oorzaken wordt eerst gekeken of de SQL-engine slimmer gedrag kan vertonen. Als generieke oplossing wordt gekeken naar het toevoegen van het push-principe waarbij de data vroegtijdig klaargezet wordt. Dit verlaagt het huidige real-time gehalte van Invantive Cloud, maar verhoogt wel de beschikbaarheid.