"Unable to read data" bij het laden van Exact Online data

Bij onze klant hebben we de laatste tijd geregeld een error bij het laden van de data via de Exact Online connector:

OData:
Unable to read data from the transport connection:
An existing connection was forcibly closed by the remote host…
The exception was raised by the IDataReader interface.
Please review the error message and provider documentation for further information and corrective action.

Heeft dit te maken met de aanpassingen die een tijdje geleden zijn gebeurd bij Exact Online en hun API-calls, en of kunnen wij ervoor zorgen dat we dit niet meer tegen komen?

De logging van Power BI is helaas meestal niet optimaal om de oorzaak te achterhalen. Daarom biedt Invantive Cloud een aantal mogelijkheden zoals real-time Invantive Bridge Online Monitoring, het scherm “Sessie I/O’s” en “Systeemberichten”.

Een aantal tips om de melding te voorkomen zijn te vinden in gerelateerde vragen:

Een aantal vragen om probleem duidelijker te krijgen:

  • Treedt het probleem op bij laden via PowerBI.com of Power BI Desktop?
  • Gebruikt men “Power BI Premium per User”?
  • Is de time-out overal voldoende hoog ingesteld?
  • Is de cache op database voldoende hoog ingesteld cq. op welke waarde in seconden?
  • Om hoeveel Exact Online administraties gaat het om?
  • Om welke tabellen gaat het? Zie bijvoorbeeld het Invantive Cloud-scherm “Sessie I/O’s”.
  • Wat is grofweg de omvang van deze tabellen in aantal rijen? Indien onbekend, dan kan die eenvoudig en snel achterhaald worden via de module “Omgevingsanalyse” op https://get-my-report.com die ook in het abonnement inbegrepen is.
  • Treedt het probleem consistent op of bepaalde tijden?
  • Is er een voorbeeld van een recent verzoek in Invantive Bridge Online Monitoring (schermafdruk)?
  • Staat er een foutcode bij dit verzoek in Bridge Online Monitoring?