Probleem inlezen data Exact Online in Power BI [DataSource.Error]

Het inlezen (verversen) van data uit Exact Online naar Power BI loopt vast en geeft volgende foutmelding in Power BI Desktop:

Balances + beginbalans
OLE DB- of ODBC-fout: [DataSource.Error] OData: Kan geen gegevens lezen uit de transportverbinding. De externe host heeft een verbinding verbroken.

DataSource.Error OData

Het vernieuwen in Power BI Desktop ging eerst goed, tot ik de “Gegevensbronreferentie” in Power BI (online) en “Geplande vernieuwing” aangepast heb. Bij de gegevensbronreferentie heb ik de juiste gebruikersnaam en wachtwoord ingegeven.

Foutmelding Power BI (Online):

Laatste poging voor vernieuwen is mislukt: …
Gepland vernieuwen is uitgeschakeld.
Fout in de gegevensbron: De geplande vernieuwing is uitgeschakeld omdat in ten minste een gegevensbron de referenties ontbreken. Als u de vernieuwing weer wilt starten, gaat u naar de instellingenpagina van de gegevensset en geeft u referenties op voor alle gegevensbronnen. Activeer vervolgens de geplande vernieuwing weer.

image

Een melding zoals deze betekent meestal dat er op de Invantive Bridge Online een foutmelding is opgetreden nadat al een deel van de data is overgedragen.

De Microsoft Power BI foutmelding toont soms de echte foutmelding, maar is soms ook generiek.

In Invantive Bridge Online Monitoring hoort de echte foutmelding zichtbaar te zijn. Is daar iets zichtbaar voor het tijdstip? Zo ja, kun je dan een schermafdruk van de request toevoegen?

Meer informatie over monitoring is te vinden op Meer inzicht met nieuwe Bridge Online Monitoring.

Alleen recente requests zijn zichtbaar in de Monitoring, maar foutmeldingen zijn tot 4 dagen geleden ook te vinden onder “Systeemberichten” op Invantive Cloud. Staat daar de melding van het passende tijdstip? Zo ja, kan die toegevoegd worden?

Om welke OData URL of SQL-query/tabel gaat het en over hoeveel administraties?

Ik krijg onderstaande in Invantive Bridge Online Monitoring:


OData URL
image

Aantal administraties: 56 (zijn niet allemaal nodig in rapport)

Thank you. The picture of the request is of the Invantive Bridge Online Monitoring connection itself (therefore the URL ‘/monitoring-ws’).

I seem unable to find any OData requests around 14:12:47, with or without an error on your account.

Can you please try to trigger the error and then select the request in Bridge Online Monitoring that is in an error state (red)? Then include the data from that request on the topic.

Ik zie vreemd genoeg nergens een rode fout staan:

Melding in Power BI Desktop blijft onveranderd:
image

Het kan zijn dat Power BI crasht, de netwerkverbinding hapert of dat een lokale beveiligingssoftware ingrijpt (we hebben wel eens met een vervelende proxy storingen doorgekregen).

Advies is om bedraad uit te proberen en dan niet Power BI Desktop te gebruiken, maar bijvoorbeeld https://access-odata.com.

Als daar BalanceLinesPerPeriod opgehaald wordt, komt er dan wel een CSV uit bijvoorbeeld?

Via Access OData kan ik CSV bestanden afhalen.

In dat geval is advies om lokale IT-beheerder te vragen er naar te kijken vanuit oogpunt netwerkstabiliteit. In Bridge Online Monitoring staat de URL. Die kan ook in de browser ingevoerd worden. Als die download goed afloopt dan is dat goed gelukt. Dat is vergelijkbaar met Access OData; dat is alleen maar een JavaScript-schil over de browser. Ben benieuwd wat de oorzaak was.

Misschien ook goed om te controleren dat de 64-bit versie van Power BI gebruikt wordt. 56 administraties uit Exact online zullen niet passen in de 32-bit versie.

Onze IT-verantwoordelijke heeft mij gezegd dat deze error niet komt door het netwerk of de Power BI versie (ik heb namelijk die van 64-bit), maar dat de grootte van de data de schuldige zou zijn.

Wanneer ik alle query’s filter op 1 bepaalde periode in 1 jaar, lukt het vernieuwen wel.

Nu heb ik een 15-tal administraties weg gefilterd en enkel het huidige jaar aangeduid, maar dan nog lukt het verversen niet.

Heeft u een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik weet namelijk niet wat ik nog weg kan filteren, zonder dat het rapport niet meer correct is.

Op zich is 56 administraties via Invantive Cloud niet bleeding edge. Bij haar honderd administraties tegelijk of heel grote administraties ontstaan wel problemen. Ik begrijp ook dat de data goed naar buiten gaat, maar ergens wat mis gaat.

Ik raad aan om een consultant mee te laten kijken hoe de configuratie beter afgestemd kan worden. Indien gewenst gelieve een half uur te plannen via https://go.invantive.com/book/consult.

Deze vraag is automatisch gesloten na tenminste 2 weken inactiviteit nadat een mogelijk passend antwoord is gegeven. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.