Itgenoda324 foutmelding overdag bij ophalen van financiële gegevens uit Exact Online

De afgelopen tijd treden regelmatig foutmeldingen op bij het ophalen van gegevens uit Exact Online buiten het onderhoudsvenster. Dit komt o.a. doordat er geen antwoord komt op een verzoek aan de Exact Online API servers of door een HTTP 503 error.

De Invantive SQL-engine zal in de meeste situaties automatisch opnieuw proberen de data op te halen tot een instelbaar maximum aantal pogingen. In de Systeemberichten verschijnt dan een bericht zoals:

Try again on failing to retrieve text data of partition ‘123456’ after 116,379 ms using ‘***’ of ‘ExactOnlineREST.Financial.GLAccountClassificationMappings’. Waiting for 13,298 ms and try again.

Try #1 of 30; message ID ‘ae1e6143-3e2e-4025-8204-7a5367a55c7c’.

itgenoda131: The OData server is currently unavailable (because it is overloaded or down for maintenance). Generally, this is a temporary state. Please try again later. (https://start.exactonline.nl/api/v1/123456/financial/GLAccountClassificationMappings?$select=*&$skiptoken=guid'536466fb-af7d-48d8-a87c-910640668f6c')

The remote server returned an error: (503) Server Unavailable.

Het getal achter “Try” zal telkens hoger worden tot het ingestelde maximum aantal pogingen (meestal 10). Tussen de pogingen zal een steeds langere tijd gewacht worden tot een instelbaar maximum (wisselt per platform maar denk aan enkele minuten).

Meestal lukt het de software om automatisch de HTTP 503 foutmelding op Exact Online te omzeilen.

In het geval van gegevens laden in Exact Online is het niet mogelijk om robuust opnieuw te proberen; de kans op dubbele of geen rijen is te groot. Om die reden zal de software bij de eerste timeout met een foutmelding afgebroken worden. U dient dan in overleg met uw collega’s te bepalen welke data al geladen is en welke geladen had moeten worden, en vervolgens corrigerende stappen doorvoeren.