Sinds de problemen bij Yuki vorige week, krijg ik bij al onze klanten de volgende melding als ik in 20.1.419 inlog in de Yuki connector met gebruikersnaam + wachtwoord
itgenyki019: Een verbinding met de database 'Visma\Yuki' kon niet worden opgebouwd als gebruiker '[login]'.
The database 'Visma - Yuki' could not be opened.
Access denied.
De gebruikersnaam en wachtwoord zijn wel juist, in de browser heb ik toegang. Het doet zich bij meerdere gebruikers voor. Ik verwacht dat zij dingen hebben dichtgezet aan de achterkant, waardoor de connectie via Invantive op dit moment niet meer werkt? Is hier iets van bekend?
De data voor een klant die eerder al was ingericht via Invantive Cloud, is gestopt met vernieuwen op 17-18 mei. Inloggegevens zijn niet gewijzigd, yuki.nl is gewoon toegankelijk met gebruikersnaam en wachtwoord. Is niet toegankelijk via Query Tool 20.1.149. Vernieuwing via Invantive Cloud is ook gestopt.
Yuki heeft een aantal security risico’s geïdentificeerd op de API’s en als goed is rechten ingetrokken en oorzaak inmiddels weggenomen. Gelieve voor 2 weken delegatie te verschaffen; we zullen de gegevens verzamelen en aan Yuki support verschaffen ter beoordeling of mogelijk per abuis iets te veel dichtgezet is of dat er iets anders fout gaat.
De verstrekte aanmeldgegevens geven een Access denied op een aantal nodes van Invantive Cloud, maar werken elders. Mogelijk dat Yuki n.a.v. het per abuis openstaan van bestanden een aantal IP-adressen heeft geblokkeerd naast andere aanpassingen aan de software. Yuki support is benaderd via ticket #241082 (update 20210608: nog geen reactie).
De native call log laat het volgende XML-bericht zien:
Het is helaas niet haalbaar gebleken om duidelijkheid te krijgen over de juiste hedendaagse werking van Yuki API. Om die reden zal de Yuki-driver in een andere toestand gebracht worden waarbij hij wel beschikbaar is, maar er geen verbeteringen of bugfixes meer aan plaatsvinden.