Probleem bij refreshen Visma.net JournalTransactionlines

Het vermoeden is dat Power BI Service (PowerBI.com) crasht gedurende de verwerking. Dit is een patroon dat vaker waargenomen wordt. Vaak gaat dit gepaard met meerdere pogingen opnieuw om de data op te halen.

De inhoud van de response cache is 100% identiek aan het oorspronkelijke antwoord, maar dan met veel hogere snelheid aangeboden. Het is feitelijk een download met maximale lijnsnelheid (500 MB/s).

Advies is om dit punt bij Microsoft te melden. Voor Microsoft kan het probleem reproduceerbaar gemaakt worden door de download via curl op te halen op een file server met basic authenticatie, en dan probleem op te wekken.

Alternatieven:

  • Knip query op in meerdere queries om het probleem heenwerkt, telkens met een ander filter, zoals per periode binnen het jaar.
  • Geef ledger_number mee zoals “WERKELIJK” om het volume te beperken.
  • Kopieer de data eerst naar bijvoorbeeld SQL Server met bijvoorbeeld create or replace table naam@sql as select * from ... zoals beschreven in Elementaire datareplicatie tussen Exact Online en Azure SQL Server om zo de bug in PowerBI.com mogelijk te omzeilen.

Mocht het een grote omgeving zijn met veel bedrijven, dan is een aanpassing doorgevoerd om te zorgen dat de kans groter is dat het filter op COMPANY_CODE ook effect sorteert. Dit zal de download van bijna 1 uur sneller maken, maar lost bovengenoemd probleem niet op.