Refresh-frequentie Exact Online

Voor een klant verversen wij de data van Exact Online een aantal keer per dag. Hiervoor gebruiken we de Data Hub, die connectie legt met Bridge Online. Via daar hebben we connectie met Exact Online.

Het lijkt erop dat wijzigingen die in Exact doorgevoerd worden, nog niet meteen doorkomen bij de eerstvolgende refresh. Gisteren is er bijvoorbeeld een boeking overgeboekt van de ene grootboekrekeningen naar het andere, en die hebben we vandaag doorgekregen in de refresh (terwijl er gister na die actie ook al een aantal refreshes geweest zijn, waar die actie nog niet in zichtbaar was)

Weten jullie hoe dit kan? Ligt dit aan Exact Online zelf die de data nog niet meteen beschikbaar heeft in hun API? Of zit hier aan de kant van Bridge Online bepaalde caching achter?

Tabellen waar dit om gaat zijn bijvoorbeeld

  • exactonlinerest.financialtransaction.[Transactions@eol]
  • exactonlinerest.openingbalance.[CurrentYearAfterEntry@eol]

In dit geval zijn er drie lagen met caches die een rol spelen:

  • Invantive SQL in-memory cache (standaard staat die aan, instelbaar via set use-http-memory-cache),
  • Invantive SQL on-disk cache (standaard staat die uit, instelbaar via set use-http-disk-cache),
  • Invantive Bridge Online caches voor OData response en de on-disk cache zoals voorgaande (altijd aan, met instelbare tijden).

De werking van de eerste twee caches staat in:

https://documentation.invantive.com/2017R2/exact-online-data-model/webhelp/invantive-exact-online-connector-attributes.html

En staat ook verder beschreven op:

https://documentation.invantive.com/2017R2/invantive-sql-grammar/invantive-sql-grammar-20.0.html#httpDiskCache

De Invantive Bridge Online cache staat beschreven op:

Invantive Data Hub tot/met 20.2.86 en Invantive Query Tool tot/met 20.2.86 maken nog geen gebruik van de nieuwe HTTP cache mogelijkheden zoals beschreven op Sneller data verwerken uit Invantive Cloud op geselecteerde OData-clients.

In dit geval zal waarschijnlijk de cache-instelling op de Bridge Online-database de vertraging veroorzaken. Die is vaak 4 of 16 uur. De minimale waarde is afhankelijk van het abonnement, maar meestal 1 uur. Die was voorheen meestal 4 uur, maar is in oktober 2021 verlaagd naar 1 uur:

Via de optie ā€œCache resettenā€ in het menu rechtsboven op Invantive Bridge Online is het mogelijk de inhoud van het OData cache te legen (alleen voor incidenteel gebruik).

Voor recente Invantive Data Hub-releases raden we het gebruik van de Implicit Grant Flow aan, waarbij Exact Online gebruiker, wachtwoord en TOTP-secret in de settings opgenomen worden. Dan is een directe verbinding mogelijk zonder Invantive Bridge Online.

Met Invantive Bridge Online kan ook; kijk dan altijd in de Invantive Bridge Online Monitoring om een beeld te krijgen van de werking.

Top, bedankt voor het duidelijke antwoord.

Heeft het aan jullie kant veel impact wanneer we de cache op 1 Ć” 2 uur zetten? Of kan je nog iets meer zeggen over de afhankelijkheid van abonnementen bij de minimale cache waardes?

We kunnen geen generiek statement afgeven of het veranderen van de cache instellingen veel of weinig impact heeft. De impact hangt primair af van de gebruikte tabellen en wijze van benaderen. In het algemeen dient de Fair Use Policy als achterwacht, en raden we aan om eerst de applicaties goed in de vingers te krijgen met een goed gebruik van de optimalisatiemogelijkheden en daarna pas de cache instellingen te verlagen.

De meeste abonnementen hebben een minimale cache waarde van 1 uur met Bridge Online. De afbeelding op Verlaging cache geldigheid voor meer actuele cijfers na importeren in Power BI laat zien hoe je die achterhaalt.

1 like