Set up met Bridge Online URL werkt niet: A missing or empty content type header was found when trying to read a message

Ik heb een Bridge Online URL, maar ik krijg deze niet in PowerBI gekoppeld.

De hele set-up lukt dus niet. Ik doe precies wat er staat, log in met Invantive Cloud inloggegevens maar krijg de foutmelding (zie afbeelding).

Kan geen verbinding maken.
Er is een fout opgetreden tijdens het verbinden.
Details: Kan het resultaat van het OData-antwoord niet parseren.
Fout: A missing or empty content type header was found when trying to read a message.
The content type header is required.

Bijgevoegd de monitoring:

Bij raadpleging van de URL blijkt er een afwijkend certificaat van Norton Web/Mail Shield Root opeens op https://bridge-online.invantive.com geinjecteerd te zijn:

Dit moet of een Invantive-certificaat zijn of een Let’s Encrypt-certificaat.

Een test via curl geeft ook een foutmelding:

curl:
(35) schannel:
next IntiailizeSecurityContext failed:
CRYPT_E_NO_REVOCATION_CHECK (0x80092012) - De intrekkingsfunctie kan het intrekken van het certificaat niet controleren.

Het blijkt dat Norton 360 gebruikt wordt, maar dat deze niet juist geimplementeerd is in het operating systeem zoals blijkt uit curl.

Na het toevoegen van uitzonderingen in Norton onder Beveilgiing → Geavanceerd → Veilig online → Uitsluitingen werkt curl wel:

Echter, Power BI Desktop geeft nog steeds dezelfde foutmelding en op de juiste Bridge Online Monitoring-site is geen enkel binnenkomend verzoek te zien. Blijkbaar wordt het verzoek vanuit Power BI nog steeds geblokkeerd ergens:

Het ophalen lukt wel via Excel vreemd genoeg:

Het lijkt een Power BI-specifiek probleem te zijn waarbij er geen verzoeken binnenkomen op Invantive Bridge Online en iets tussen Power BI Desktop en de Invantive Bridge Online-server de inhoud verandert.

Hier hetzelfde probleem.

Zojuist op mijn collega’s laptop geprobeerd. Het lukt haar wel om Exact te koppelen met PowerBI. Maar Horeko geeft bij haar dezelfde foutmelding.
Na het verwijderen van Norton op mijn pc doet hij het nog steeds niet.

Het is gelukt om het probleem te reproduceren door een Autotask-database te gebruiken die geen data in het zogenaamde “EDM-cache” heeft staan. Het is mogelijk dat er andere of aanvullende criteria zijn waaronder dit probleem optreedt, omdat het maar bij een klein deel van de gebruikers tot problemen leidt.

Het probleem verdween nadat het automatisch vrijgeven van locks voor afgeronde verzoeken werd uitgeschakeld. Deze functionaliteit was in productie genomen als “wijziging 2” op Itgentmm007 Kan geen vrij slot krijgen op throttle ‘ThrottlingBasedOnLicense’ voor cap-groep ‘lic:...’ na 1,920 seconden te hebben gewacht - 9 van forums.

Een analyse naar de oorzaak zal uitgevoerd worden en deze zal worden weggenomen. In de tussenliggende tijd zal het automatisch vrijgeven van locks uitgeschakeld blijven zodat deze fout niet optreedt.

Advies is uw downloads nogmaals te proberen.

Analyse

Bij het gebruik van curl was ook op deze reproductie-omgeving onder andere de HTTP-header Content-Type afwezig:

C:\Users\john>curl --verbose --user john.doe@acme.com:secret https://bridge-online.invantive.com/url/odata4/
* Host bridge-online.invantive.com:443 was resolved.
* IPv6: (none)
* IPv4: 51.159.84.177
*   Trying 51.159.84.177:443...
* schannel: disabled automatic use of client certificate
* ALPN: curl offers http/1.1
* ALPN: server accepted http/1.1
* Connected to bridge-online.invantive.com (51.159.84.177) port 443
* using HTTP/1.x
* Server auth using Basic with user 'john.doe@acme.com'
> GET /url/odata4/ HTTP/1.1
> Host: bridge-online.invantive.com
> Authorization: Basic secret
> User-Agent: curl/8.10.1
> Accept: */*
>
* Request completely sent off
* schannel: remote party requests renegotiation
* schannel: renegotiating SSL/TLS connection
* schannel: SSL/TLS connection renegotiated
* schannel: remote party requests renegotiation
* schannel: renegotiating SSL/TLS connection
* schannel: SSL/TLS connection renegotiated
< HTTP/1.1 200
< date: Tue, 29 Apr 2025 12:55:24 GMT
< server: Kestrel
< content-length: 0
< x-invantive-request-id: 0HNC73IC7IS64:00000001
< strict-transport-security: max-age=31536000; includeSubDomains; preload
< x-robots-tag: none
< alt-svc: h3=":443";ma=900;
< set-cookie: invantive-sticky=srv_something; path=/
<
* Connection #0 to host bridge-online.invantive.com left intact

De uitvoer was ook leeg.

Na uitschakeling van het automatisch vrijgeven van locks van beeindigde requests kwam wel een antwoord als uitvoer en waren de headers anders zoals blijkt uit de eerste regel:

...
< content-type: application/json; charset=utf-8
< date: Tue, 29 Apr 2025 12:59:04 GMT
< server: Kestrel
< cache-control: no-cache,no-store
< expires: -1
< pragma: no-cache
< set-cookie: .Invantive.Bridge.Online.Session=something; path=/; samesite=lax; httponly
< x-invantive-request-id: 0HNC73MEQMGHP:00000001
< strict-transport-security: max-age=31536000; includeSubDomains; preload
< x-robots-tag: none
< alt-svc: h3=":443";ma=900;
< set-cookie: invantive-sticky=srv_something; path=/
< transfer-encoding: chunked

Helaas, hij doet het nog steeds niet.

Een lange analyse toonde aan dat het probleem lijkt te zitten binnen de desbetreffende PC:

  • wisselen tussen WiFi en hotspot: zelfde foutmelding
  • wisselen naar andere PC op zelfde WiFi: zowel voor Exact als Horeko verwacht en gewenst gedrag
  • wisselen naar andere PC op ander netwerk: zowel voor Exact als Horeko verwacht en gewenst gedrag
  • Excel op PC: gewenst gedrag
  • Chrome op PC: gewenst gedrag
  • Edge op PC: gewenst gedrag
  • Power BI Desktop: foutmelding zoals gemeld

Met mitmproxy is gekeken naar het verkeer. Alhoewel niet met 100% soepel liep, was er geen traffic te zien op odata4 vanuit Power BI na ophalen favicon.ico (rode 1), terwijl andere bronnen op zelfde PC wel traffic veroorzaakten. Het is niet bekend waarom Power BI Desktop favicon.ico ophaalt:

Ook het ophalen via web in plaats van OData gaf geen resultaat. De proxy-instellingen binnen Power BI Desktop waren regulier.

Advies is om de PC opnieuw te installeren en/of Norton 360 volledig te verwijderen.

Een nieuwe gebruiker op dezelfde PC aangemaakt en daar PowerBI ook gedownload. Gek genoeg doet hij het daar wel.

Dat is bijzonder. Dan zou het iets moeten zijn wat per Windows-gebruiker ander ingesteld kan worden. Er komen niet echt ideeën omhoog.

Dit topic is 3 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.