Snelstart laden in Power BI


ik probeer de grootboekmutaties vanuit Snelstart (via Cloud Invantive) te laden in Power BI, maar deze blijft al een tijdje hangen op die 46,4 MB. Het proces lijkt vastgelopen. Eigenlijk heb ik dit al een aantal keer geprobeerd, maar het is nog niet gelukt om die mutaties succesvol te laden. Wat te doen?

Aanvullen informatie

Is het mogelijk om een (geanonimiseerde) schermafdruk van de details van het verzoek in Invantive Bridge Online Monitoring toe te voegen zoals beschreven in Meer inzicht met nieuwe Bridge Online Monitoring?

De details vindt u door te klikken op het downloadverzoek welke het onderwerp van dit onderwerp representeert.

Het downloadverzoek heeft meestal een SQL-statement waarin de tabelnaam zichtbaar is.

Gelieve tenminste de volgende gegevens zichtbaar te laten van beide kolommen:

  • de titelbalk met de request ID,
  • de statuscode, netwerkgrootte, pad en tijdstippen in de linkerkolom,
  • de foutcode en foutmelding helemaal onderaan in de linkerkolom,
  • de gehele rechterkolom inclusief het SQL statement, tabelnaam en parameterwaardes.

Bijvoorbeeld:

Controleer juiste server en gebruiker

Controleer zorgvuldig dat u zich aanmeldt op de Bridge Online-website die ook gebruikt wordt vanuit Power BI en met dezelfde gebruikersnaam. U ziet alleen de verzoeken van de Invantive Cloud-gebruiker waarmee u zich aanmeldt op de website.

Er zijn vier servers in gebruik:

  • bridge-online.cloud
  • app-online.cloud
  • bridge-online.invantive.com
  • app-online.invantive.com

De gebruikte server ziet u in uw script of broncode van rapportage.

Controleer juiste aanvraag en details

Zorg ervoor dat u het verzoek eerst selecteert om de details weer te geven. Er hoort maar één verzoek zichtbaar zijn in de schermafbeelding.

Controleer ook zorgvuldig of het verzoek een pad heeft met odata4 of apps. Verzoeken met andere paden zijn over het algemeen niet relevant voor dit doel.

Foutmelding en tips per e-mail

Daarnaast zal de Invantive Cloud-gebruiker die de foutmelding heeft op zijn e-mailadres veelal een e-mail ontvangen met een foutmelding en tips als er sprake is van een foutmelding in Power BI, Power Query, Azure Data Factory, Qlik of Tableau.

Advies is om de spam van de betrokken gebruiker te controleren op dergelijke e-mails verzonden vanaf support@invantive.com.

Request ID: 0HNCDTI1IBDO0:00000001
Tabel: SnelStart.Grootboekmutaties.GrootboekMutaties
Aantal rijen opgehaald: 133.500 in 397 seconden.
Start: 06:27:18
Laatste Rij: 06:33:55

In de screenshot is zichtbaar dat de laatste rij teruggegeven is op het moment van het maken van de screenshot. De download was dus nog bezig op dit moment en vertoonde vooruitgang.

Op basis van request ID is verder gekeken. Na 22 minuten en 49 seconden werd de download afgebroken omstreeks 06:50:08. Om 06:50:08 werden nog rijen opgehaald en stond de teller op 268,000 rijen.

Het request was dus nog actief en vertoonde vooruitgang. Dit is een normale situatie; de SnelStart-API wordt meestal gebruikt voor organisaties met relatief weinig data. In het scherm Sessie I/O’s op Invantive Cloud is terug te vinden dat elk SnelStart-API request circa 4 seconden duurt voor 500 rijen en op welke momenten er activiteit is.

Advies is om langer te wachten en indien nodig elke nacht een dataset te laten ophalen via PowerBI.com zodat elke morgen de download klaar staat voor gebruik in de caches.

Advies is ook om de cache levensduur te verhogen van 9.000 seconden naar bijvoorbeeld 16 uur (57.600 seconden).

Tenslotte kan een filter overwogen worden, zie hiervoor Performance grootboekmutaties SnelStart / query folding om eventueel velden aan te dragen waarop gefilterd zou moeten worden.