Het verversen van de data in PowerBI Service loopt sinds enige tijd stuk op de tabel Teamleader.V2Flat.ProjectParticipants. Ook als ik de tabel in een nieuw rapport wil laden doet hij niet meer. Hij blijft maar ‘wachten op invantive-cloud’ maar er gebeurt verder niks.
Zelfs al ik onderstaande query uitvoer in Invantive dan krijg ik geen resultaat… dat wil zeggen ook hier blijft hij maar ‘bezig met uitvoeren’
select count(*)
from Teamleader.V2Flat.ProjectParticipants
limit 1
select *
from Teamleader.V2Flat.ProjectParticipants
limit 1
De variant met count(*) haalt eerst alle rijen op om vervolgens van de telling de eerste (en enige) rij terug te geven.
ProjectParticipants is een view met als definitie:
select ...
from Teamleader.V2.Projects l
join Teamleader.V2.ProjectParticipantsByProjectId(l.id) p
Als de query erg lang duurt, dan is advies om in “Systeemberichten” te zoeken naar foutmeldingen zoals bijvoorbeeld voor opnieuw proberen (Invantive UniversalSQL is real-time) en in scherm “Sessie I/O’s” of er nog wel voortgang is.
Als veel rijen zijn, dan kan het erg lang duren. Maar het kan ook veroorzaakt worden door foutmeldingen vanuit de Teamleader Focus API server.
Zonder met zekerheid te kunnen stellen dat dit de oorzaak is, worden op Teamleader soms veel foutmeldingen gegeven door de API server die pas na herhaald proberen of helemaal niet verdwijnen.
Dank. De select * .. limit 1 geeft wel snel resultaat. Ik heb het semantisch model en het rapport zelf verwijderd van PowerBI-service en daarna opnieuw gepubliceerd. Vanacht is het verversen wel gelukt. Helemaal begrijpen doe ik dat niet… het is even afwachten of hij het nu wel blijft doen.