Terugkerende foutmelding autorisatie datacontainer Exact Online

Ik krijg inmiddels al een aantal dagen achter elkaar de foutmelding dat the autorisatie van de datacontainer van exact online vernieuwd moet worden. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Hierbij de volledige melding.

Failure details: The last refresh attempt failed because of an internal service error. This is usually a transient issue. If you try again later and still see this message, contact support.

{"error":{"code":"DM_GWPipeline_Gateway_MashupDataAccessError","pbi.error":{"code":"DM_GWPipeline_Gateway_MashupDataAccessError","parameters":{},"details":[{"code":"DM_ErrorDetailNameCode_UnderlyingErrorCode","detail":{"type":1,"value":"-2147467259"}},{"code":"DM_ErrorDetailNameCode_UnderlyingErrorMessage","detail":{"type":1,"value":"<pi>Microsoft.Mashup.Engine1.Library.Resources.HttpResource: Request failed: \r\nOData Version: 3 and 4, Error: The remote server returned an error: (500) Internal Server Error. (eol: Toegang tot de OAuth-gegevensbron vereist een geldig access token. Het access token kon niet worden verkregen. Voor gegevenstoegang is een actief OAuth access token vereist. Een nieuw access token kon niet worden verkregen door het OAuth refresh token om te wisselen. Meld aan op Invantive Cloud en vernieuw de autorisatie op de datacontainer met alias 'eol' van de database 'Exact Online (nl) als john a281dec'. (itgenoda062, c972a9ee-bf4d-4297-871a-7a9b9c3ed4cf))\r\nOData Version: 4, Error: The remote server returned an error: (500) Internal Server Error. (eol: Toegang tot de OAuth-gegevensbron vereist een geldig access token. Het access token kon niet worden verkregen. Meld aan op Invantive Cloud en vernieuw de autorisatie op de datacontainer met alias 'eol' van de database 'Exact Online (nl) als john a281dec'. (itgenscr560, df9039f8-b893-4208-bfbf-e32843998d6d))\r\nOData Version: 3, Error: The remote server returned an error: (500) Internal Server Error. (eol: De datacontainer moet gerepareerd worden. Vernieuw de aanmeldgegevens op de datacontainer en probeer het opnieuw. (itgenscr652, 1e9d18cc-f3ea-4af3-b57f-bd266167ac6c))</pi>"}},{"code":"DM_ErrorDetailNameCode_UnderlyingHResult","detail":{"type":1,"value":"-2147467259"}},{"code":"Microsoft.Data.Mashup.ValueError.DataSourceKind","detail":{"type":1,"value":"OData"}},{"code":"Microsoft.Data.Mashup.ValueError.DataSourcePath","detail":{"type":1,"value":"<ccon>[https://bridge-online.cloud/658fb8fd-8583-41ed-b3e4-7063909c85c7/odata4</ccon>"}},{"code":"Microsoft.Data.Mashup.ValueError.Reason","detail":{"type":1,"value":"DataSource.Error"}}],"exceptionCulprit":1}}](https://bridge-online.cloud/658fb8fd-8583-41ed-b3e4-7063909c85c7/odata4%3c/ccon%3e%22%7d%7d,%7b%22code%22:%22Microsoft.Data.Mashup.ValueError.Reason%22,%22detail%22:%7b%22type%22:1,%22value%22:%22DataSource.Error%22%7d%7d%5d,%22exceptionCulprit%22:1%7d%7d)} Table: Reporting Balance.

De pijplijn zelf bevat de echte foutmelding. Die is ook zichtbaar via Invantive Bridge Online Monitoring en het scherm Systeemberichten:

itgenoda062
c972a9ee-bf4d-4297-871a-7a9b9c3ed4cf
eol: Toegang tot de OAuth-gegevensbron vereist een geldig access token.
Het access token kon niet worden verkregen.
Voor gegevenstoegang is een actief OAuth access token vereist.
Een nieuw access token kon niet worden verkregen door het OAuth refresh token om te wisselen.
Meld aan op Invantive Cloud en vernieuw de autorisatie op de datacontainer met alias ‘eol’ van de database ‘Exact Online (nl) als john a281dec’.

Ook verschijnt de melding:

itgenscr652
1e9d18cc-f3ea-4af3-b57f-bd266167ac6c
De datacontainer moet gerepareerd worden.
Vernieuw de aanmeldgegevens op de datacontainer en probeer het opnieuw.

De oorzaak is dat de Exact Online API’s deels down zijn op enig moment; het ophalen van een nieuw Exact Online refresh token lukt wel, maar het activeren hiervan door Me op te vragen mislukt door een HTTP 503 melding (Service Unavailable).

De afgelopen dagen is Exact Online veel en langdurig down gedurende de nacht.

Advies is om de autorisatie te vernieuwen en daarna de verversmomenten te verschuiven zodat de kans groter is dat Exact Online actief is.

Vanuit Invantive zal gekeken worden of er een scenario haalbaar is waarbij bij een mislukte activering het oude refresh token weer teruggezet kan worden, maar dit is onzeker qua haalbaarheid en wenselijkheid gezien de risico’s en de door Exact Online in 2021 gekozen aanpak van refresh tokens.

In de volgende release van Invantive Data Guard zal een verbetering verwerkt zijn waarbij indien Exact Online API’s deels down zijn, het nieuwe refresh token niet in gebruik genomen zal worden. Een volledige garantie op juiste werking als Exact Online API’s deels down zijn is helaas niet mogelijk; dat is een conceptuele keuze die buiten de invloedssfeer van Invantive ligt.

Deze vraag is automatisch gesloten na 2 weken inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.

Als Exact Online API servers een HTTP 502 Bad Gateway geven, dan wordt voortaan vanuit Invantive Cloud een itgeneor722 of itgeneor723 getoond.