Velden in Exact: Afdeling en Manager full name

Ik ben op zoek naar een aantal datavelden die ik in Eact-online gebruik maar niet kan vinden in een van de tabellen: zie bijgaand de tabellen die ik nu gebruik.
image

  • " Afdeling"
    kaspar
  • " Manager" ; maar dan de full name ipv alleen idmanager

Afdeling in Exact Online

De afdeling is een eigenschap van een dienstverband (“employment”). Dat is in het bovengetoonde Exact Online scherm “Medewerker | Organisatie” te zien doordat er ook een begindatum en einddatum staan. Een medewerker heeft geen begin-/einddatum, maar een dienstverband wel.

De tabellen EmploymentOrganizations en ActiveEmployments bieden mogelijk soelaas voor afdeling.

Een andere manier om te achterhalen waar de afdeling te vinden is, is de “Search” knop in de Exact Online documentatie. Voer het “department” in en de eerste tien tabellen zijn vaak een goed startpunt.

Volledige naam van de manager

In de Exact Online tabellen staat vaak de omschrijving en/of code van een element uit een andere tabel. Bijvoorbeeld bij een SalesOrderLines tref je het nummer van de SalesOrder aan. Maar dit is niet altijd gedaan en is ook niet altijd wenselijk: de omvang van het dataverkeer explodeert op enig moment.

In dit voorbeeld staat er in de tabel Employees wel een Manager als unieke sleutel (een zogenaamde “guid”), maar niet de naam van de manager. De naam van de manager is bijvoorbeeld op te halen door de waarde van de sleutel terug te zoeken als waarde van de zogenaamde “primaire sleutel” van de doeltabel. Dit heet een “foreign key relationship”.

In het geval van een medewerker in Exact Online is het ook een speciaal soort relatie, namelijk een verwijzing naar de eigen tabel (ook wel bekend als een “varkensoortje” omdat het grafisch weergegeven in een entiteit-relatiediagram lijkt op een spits oor).

Teken in je Power BI model - voor zover Power BI dat aankan - een relatie van Employees.Manager naar Employees.ID. Als dat niet lukt, voeg dan een kopie van Employees toe.

Het kan ook handig zijn om te kijken of een andere variant van dezelfde tabel de gegevens al platgeslagen bevat. Ik zou dan zelf even vlot de ExactOnlineXML..Employees even bekijken of een query schrijven om zelf de relatie te volgen met een “join”.

Dank. Heel goed antwoord. Ik heb het veld gevonden dat ik zocht.
Hoe kan ik nu ook alweer eenvoudig een tabel zoeken en toevoegen?

Top! Bedoel je misschien “Recente bronnen” in het ribbon van Power BI en dan Invantive Bridge Online aanklikken?

Ja natuurlijk. Dank. Gevonden en gelukt!

1 like