Wijziging Power BI koppeling naar andere organisatie / gescheiden omgevingen test en productie

Afgelopen maand heb ik alle rapportages omgezet vanuit Volda naar Invantive.

Nu is de klant zover om zelf het beheer te gaan overnemen.

Ik begrijp het stuk met Delegatie niet helemaal, omdat de koppeling nu op mijn organisatie draait en niet op die van de klant. De koppeling moet ook via een ander account worden aangeroepen.

Hoe kan ik de koppeling omleggen?

Als de Power BI-rapporten gebouwd zijn tegen een eigen organisatie, bijvoorbeeld met het gratis consultancy-abonnement, dan komt er een moment dat de rapportages overgedragen moeten worden en in productie genomen.

Uitgaande van Power BI Desktop zijn er twee mogelijkheden om dit vlot te doen.

Eenmalige Verhuizing Power BI Rapporten

Als het gaat om een eenmalige verhuizing qua organisatie, dan is de gemakkelijkste manier als volgt:

  • Pas op de eigen organisatie bij de database het Bridge Online URL segment aan door er bijvoorbeeld “-oud” achter te zetten. Het URL segment verandert dan van “acme-nmbrs” in “acme-nmbrs-oud”.
  • Registreer op de doelorganisatie met een eigen client ID en platformgebruiker een database.
  • Verander het URL segment van “iets-standaard-verzonnen” in “acme-nmbrs”.
  • Open de rapporten met Power BI Desktop. De gebruiker uit de nieuwe organisatie moet zijn credentials invoeren en aangezien de database opgezocht wordt op basis van het URL segment landt hij in zijn database.

Terugkerende Verhuizing Power BI Rapporten tussen Organisaties

Een rapport dat helemaal af is? Samen met de zoektocht naar de vraag bij het antwoord “42” zal dat nog wel even duren. De samenwerking tussen consultant en klant kan jaren duren en er wordt gewerkt met aparte omgevingen waartussen nieuwe versies van de rapportages uitgewisseld worden.

Een handige oplossing om eenvoudig de verwijzing in een Power BI rapport naar een andere Invantive Cloud database om te leggen is met Power BI parameters.

Pas het rapport aan zodat de OData queries een Power BI parameter gebruiken zoals beschreven in Gebruik Power BI parameters met Invantive Bridge Online.

Vervolgens kan elke Power BI gebruiker zelf instellen via het Parameters Beheren in het “Home” lint van Power BI uit welke database het rapport gegevens moet verwerken.

Delegatie

Daarnaast kan het ook handig zijn om soms als consultant op de productie-omgeving mee te kijken omdat bepaalde problemen zich alleen daar voordoen. Dit kan de applicatiebeheerder mogelijk maken door delegatie toe te kennen zoals beschreven op Toegang via delegatie op Invantive Cloud voor consultants.

Verhuizing

Het is ook mogelijk om een database handmatig te verhuizen tussen twee omgevingen. De procedure staat beschreven in: