Error itgenoam010 bij aanmelden na upgrade Invantive Query Tool 22.0.647

Na de upgrade van Invantive Query Tool naar de laatste versie 22.0.647 verschijnt de volgende foutmelding bij het aanmelden:

itgenoam010: Can not log on to ExactOnlineAll using 'https://exactonlineclientredirect.invantive.com'.

Please check that the redirect URL is correct and is not redirected to another while loosing a token.

Bericht ID: 1f0dd7ef-4812-4188-846c-9fa3ed551c64

Opgetreden (UTC): 8-6-2023 08:36:56

InvantiveSystemException
   bij Invantive.Basics.ValidationException..ctor(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, String messageCode, String errorMessage, String kindRequest, String localStackTrace, String nk, Exception innerException, Boolean inheritMessageCodeWhenPresent, Nullable`1 uid, Boolean isRecoverable, String poolIdentityId, String url)
   bij Invantive.Producer.Windows.Forms.OAuthViewModel.VZ.MoveNext()
...
   bij Invantive.Producer.Windows.Forms.OAuthUIProvider.MX.A(Object )
   bij Invantive.Producer.Windows.Forms.UtilityBase.YC.I()
...
   bij Invantive.Producer.Windows.Forms.ApplicationWindowBase`1.ShowDialog(GlobalState globalState, ExecutionOptions executionOptions)
   bij Invantive.Producer.Windows.Forms.UserInteraction.EX.Z(Object )
   bij Invantive.Producer.Windows.Forms.UtilityBase.InvokeOnUIThread[T](GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, Func`2 action, String context, Object arg)
   bij Invantive.Producer.Windows.Forms.UserInteraction.Invantive.Producer.IUserInteraction.ShowLogOnDialog(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, String databaseFullName, CredentialsContainer credentialsContainer, String functionCode)
   bij Invantive.Producer.UtilityBaseCore.ShowLogOnDialog(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, String databaseFullName, CredentialsContainer credentialsContainer, String functionCode)
   bij Invantive.Producer.UtilityBaseCore.CheckConnection(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, Boolean forceReconnect, Boolean silent, String databaseName, CredentialsContainer credentialsContainer)
   bij Invantive.Producer.QueryTool.App.OnStartup(StartupEventArgs e)
...
   bij Invantive.Producer.QueryTool.App.Main()

Opgevolgd met foutmelding:

itgenoap014: Een verbinding met de database 'Exact Online\Exact Online (nl)' kon niet worden opgebouwd als gebruiker 'xxx'.

Kan niet aanmelden.

Bericht ID: baa78115-12a3-4814-908f-1663febd228e

Opgetreden (UTC): 8-6-2023 08:46:33

ValidationException
   bij Invantive.Basics.ValidationException..ctor(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, String messageCode, String errorMessage, String kindRequest, String localStackTrace, String nk, Exception innerException, Boolean inheritMessageCodeWhenPresent, Nullable`1 uid, Boolean isRecoverable, String poolIdentityId, String url)
   bij Invantive.Producer.Windows.Forms.OAuthUIProvider.MX.A(Object )
   bij Invantive.Producer.Windows.Forms.UtilityBase.YC.I()
   bij System.Windows.Threading.DispatcherOperation.InvokeDelegateCore()
...
   bij Invantive.Producer.UtilityBaseCore.OpenDatabase(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, String databaseFullName, CredentialsContainer credentialsContainer, Boolean ignoreDecryptionErrors, Boolean& decryptionErrorsOccurred)

Hoe kan ik dit oplossen?

Gerelateerd en identiek probleem:

Via een apart communicatiekanaal is aanvullende informatie opgevraagd.

Ik heb hetzelfde probleem…

Zelfde probleem!

Helaas niet gelukt om hier met support een oplossing te vinden. Een andere consultant is momenteel niet beschikbaar(!). Dit is erg vervelend tijdens een afsluitingsproces en harde
deadines. Ik zou graag worden geholpen, maar vooralsnog word ik verwezen naar het forum en dan maar hopen op spoedige hulp!

Er lijkt een afwijking te zijn ten opzichte van eerdere releases wanneer de zogenaamde “Implicit Grant Flow” wordt gebruikt. Dit is een authenticatieproces waarbij de authenticatie slechts 10 minuten duurt, in plaats van langer zoals bij de “Code Grant Flow”.

Het wordt aanbevolen om de “Code Grant Flow” te activeren terwijl de bug wordt opgelost. Het activeren van de “Code Grant Flow” is vrij eenvoudig:

  • Ofwel geef een waarde op voor client secret in het aanmeldformulier voor Exact Online zoals in onderstaande afbeelding,
  • of geef het client secret op in de verbindingsstring met client-secret=VALUE.

Het client secret kan worden gevonden in het Exact App Center zoals beschreven in:

Een bijkomend voordeel is dat de noodzaak om de TOTP-verificatiecode in te voeren aanzienlijk vermindert, omdat een zogenaamd “refresh token” wordt verkregen dat geldig blijft op Exact Online tenzij het wordt gegenereerd op een ander apparaat.

Client secret invoeren

Voer het client secret in zoals hieronder weergegeven:

Ik begrijp niet wat je bedoelt met bovenstaande melding.

Ook hier op kantoor hebben we problemen met inloggen en krijgen de melding: itgenoam010

Hoe activeer ik de “Code Grant Flow”?

  • Hoe kom ik aan de waarde voor de client secret?
  • Waar en hoe geef ik het client secret op in de verbindingsstring?

Deze uitleg is te vinden in bovenstaand artikel:

Als alternatief kan ook versie 22.0.657 gebruikt worden; die is te downloaden vanaf https://releasenotes.invantive.com.

Deze vraag is automatisch gesloten na 2 weken inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.