Foutmelding bij inlog Exact Online: "Client with identifier '07...' not found

Ik probeer een nieuwe database aan te maken o.b.v. Exact Online. Dan word ik naar een aanmeldpagina op Exact Online gestuurd, maar bij het aanmelden krijg ik onderstaande foutmelding:

Client with identifier ‘07e…’ not found.

Dit terwijl het aanmelden in Exact Online zelf wél gewoon werkt.

Gaat er iets mis in de link naar de inlogpagina, of is er iets anders aan de hand? Ik heb op jullie forum wel een artikel gevonden over een zelfde foutmelding, maar hierin wordt beschreven hoe ik in Exact Online een API kan aanmaken terwijl ik niet zie hoe dat te maken heeft met het inloggen en / of aanmaken van een database in de Invantive Cloud.

Het lijkt er op dat je verschillende client ID’s gebruikt die niet bekend zijn bij Exact Online. Waarschijnlijk zijn dit de client ID’s van zelf geregistreerde apps in Exact Online. Mogelijk zijn deze apps verwijderd of anderszins niet beschikbaar.

Advies is om de stappen te volgen in het volgende artikel: Waar kan ik mijn eigen Exact Online client ID en client secret vinden?.

Bij nadere controle blijkt de default Invantive Cloud client ID gebruikt te worden. Deze hoort deze foutmelding niet te kunnen geven. Er is zojuist nog een andere database succesvol mee aangemaakt.

Waarschijnlijk betreft het een kortstondige storing op Exact Online, mogelijkerwijs in verband met doorlopende aanpassingen voor Single Sign On.

Advies is om nogmaals te proberen.

Dank voor het antwoord. Wat bedoel je met “Er is zojuist nog een andere database succesvol mee aangemaakt”? Ik zie namelijk geen nieuwe database staan. Er staat er momenteel nog steeds 1, die er al een tijdje stond. Als ik nogmaals probeer in te loggen krijg ik wederom dezelfde foutmelding.

Kan het iets te maken hebben met een wijziging in de Exact Online gebruiker? Het account van de klant waar we mee inloggen is eind vorig jaar aangepast naar een nieuwe inlog. Hiermee kan zij zonder problemen in Exact Online inloggen, maar bij inlog via de link waar je via Invantive naartoe wordt gestuurd voor Exact Online komt alsnog deze foutmelding. Zo ja: wat moeten wij doen om dit recht te zetten?

De andere database is een testdatabase onder een aan Invantive-gelinkte omgeving. Deze zal niet zichtbaar zijn voor andere gebruikers.

Er is geen reden bekend waarom een wijziging in Exact Online-gebruiker kan leiden tot deze melding.

Waarschijnlijk zit er ergens in de inrichting van de Exact Online-omgeving of het gebruik iets afwijkends waardoor deze fout optreedt. Advies is om een kort consult in te zetten om dit gezamenlijk met klant te bekijken. Mocht het probleem veroorzaakt worden door een bug binnen Invantive Cloud, dan wordt het kort consult niet in rekening gebracht.

De foutmelding bleek primair veroorzaakt te worden doordat er twee soorten Exact Online-abonnementen gebruikt werden:

  • Regulier Exact Online
  • Een nieuwere versie

Het abonnement in de nieuwere versie werd gebruikt door een bug in de nieuwe versie, waarschijnlijk gerelateerd aan de al enkele maanden spelende cookies-problemen op Exact Online.

Oplossing was om de registratie van de database in een aparte browseromgeving uit te voeren.