Interne serverfout zonder toelichting (itgenscr560 refresh token expired)

Ik krijg vandaag op alle rapporten een foutmelding ondanks dat Exact Online weer in de lucht is:

De externe server heeft een fout geretourneerd: (500) Interne serverfout.

Power BI OData interne serverfout

Hoe los ik dit op?

Gisteren zijn Exact Online en veel andere sites down geweest. Ook het verversen van tokens werkte daardoor niet. Het omwisselen van refresh token in access token op Exact Online kent een aantal complexe factoren omdat men de maximale levensduur van een refresh token beperkt tot 10 minuten en het moet een sluitende keten zijn waarbij geen enkele schakel overgeslagen mag worden; dit is op andere platformen bijvoorbeeld de 10 voorafgaande tokens of 30 dagen.

Door de Exact Online problemen vanuit Akamai is de keten doorbroken.

Dit is zichtbaar in Bridge Online Monitoring:

image

De onderliggend melding werd niet meer doorgezet naar Power BI door een vertalingsfout. Inmiddels worden de foutmeldingen werden netjes doorgezet naar Power BI.

Bij een doorbroken keten op Exact Online van refresh token is er geen mogelijkheid om automatisch de keten weer op te pakken.

Advies is om de autorisatie te vernieuwen. De stappen hiervoor zijn te vinden op Hoe verander ik de gebruikte Exact Online gebruiker van een datacontainer?

Hierbij kan gebruik gemaakt worden van de aanmeldcode, wachtwoord en verificatie van de gebruiker.

Update oktober 2021

Voor het corrigeren van dergelijke foutmeldingen is er nu een eenvoudiger aanpak: