Bij het inladen van de database krijg ik de volgende melding:
2021-01-04 05:05:35.965 Error itgencun016: Error itgenoda061: itgenoda061: Request timeout. Please consider reducing the scope of your request. The remote server returned an error: (400) Bad Request.
Ook is het vreemd dat ik voor één administratie (de grootste) de transactieregels niet op kan halen. Heeft bovenstaande melding hiermee te maken?
Snap niet wat je bedoelt, maar hierbij een stuk uit de tracefile:
05:13:00.11212-0-4: 05:12:58.37383-WPF-Run-c9564224-0623-41ac-9782-06324d13d28a-1: *** Process exception 'itgenoda061', show to user is True. ***
05:13:00.11212-0-4: 05:12:58.37383-WPF-Run-c9564224-0623-41ac-9782-06324d13d28a-1: System.Net.WebException
ValidationException
at System.Net.HttpWebRequest.GetResponse()
at Invantive.Data.Providers.OData.ODataProvider.DoRequest(GlobalState owner, ExecutionOptions executionOptions, HttpWebRequest request, String url, ObjectDefinition objectDefinition, String partitionCode, String callSafeNameOverrule, String anonymizedPostText, Boolean allowRetryOnConnectionLoss, ExecutionStatistics& statistics, ODataErrorProcessingInstructions& oDataErrorProcessingInstructions)
05:13:00.11212-0-4: 05:12:58.37383-missing-1: Reduced maximum number of usable partitions from 100,000 to 10,000 due to license constraints of license contract code 'L214350266' with ID 132305545358189680.
05:13:00.11212-0-4: 05:12:58.37383-missing-1: Reduced maximum number of usable partitions from 100,000 to 10,000 due to license constraints of license contract code 'L214350266' with ID 132305545358189680.
05:13:00.11212-0-4: 05:12:58.37383-WPF-Run-c9564224-0623-41ac-9782-06324d13d28a-1: itgenoda061: Request timeout. Please consider reducing the scope of your request.
The remote server returned an error: (400) Bad Request.
05:13:00.11212-0-4: 05:12:58.38947-WPF-Run-c9564224-0623-41ac-9782-06324d13d28a-1: Send message 'itgenoda061' of level 'Error' across Invantive Producer provider.
De drie backtics heb ik in je reactie toegevoegd; die zorgen in Discourse (het forumplatform gebruikt) dat het als code er in komt, zoiets als {code} op JIRA. Als je achter de drie backtics ook bijvoorbeeld “sql” zet, dan maakt hij het op voor SQL keywords.
De logging is niet helemaal volledig, maar te zien is dat Exact een melding teruggeeft:
Request timeout. Please consider reducing the scope of your request.
Dit zou ook in de foutmelding moeten terugkomen op het scherm. Exact krijgt het API verzoek dus niet afgewerkt binnen de daarvoor door hun gehanteerde responsetijden. Die tijden zijn ons niet bekend.
Ik kan vanwege het automatisch wegpoetsen van URL’s door Invantive SQL en andere vertrouwelijke dingen niet zien welke URL het betreft.
Dat kun je zichtbaar maken door direct na de code die de foutmelding veroorzaakt toe te voegen:
select *
from sessionios@datadictionary
local export results as "PAD\FILE.xlsx" format xlsx
Met sessionios@DataDictionary zoek je de uitgevoerde native requests terug. In geval van Exact Online zijn dat API requests.
In het Excelsheet zoek je dan de URL terug die naar de API server van Exact Online gestuurd is en een foutcode teruggaf (boolean veld SUCCESSFUL).
Vraag terzijde: betreft dit een bijzonder grote Exact Online omgeving?
Vraag 2 terzijde: is dit met datareplicatie met trickle loading, gewone datareplicatie of een los SQL statement?
Vraag 3: welk Invantive statement voer je uit om dit op te wekken?
Antwoord op vraag 1: Het hele probleem focust zich op het feit dat er een administratie is van de gebruiker waarbij we de Transactionlines niet op kunnen halen (vermoedelijk door de hoeveelheid data). Dit is dus een grote Exact omgeving.
Antwoord op vraag 2: Dit betreft datareplicatie met trickle loading
Antwoord op vraag 3: Het ‘gewone’ statement voor het inladen van de complete database, gebaseerd op xxdru en xxhosting.
OK. We kunnen niks terugvinden van deze error voor dit statement.
We zien wel veel foutmeldingen de afgelopen weken op Cashflow/Payments en Cashflow/Receivables bij relatief grote Exact gebruikers (zowel bulk als traditionele API’s). Verder is er 2e Kerstnacht rond middernacht UTC een dergelijke error geweest op TransactionLinesBulk, maar dat was bij een andere gebruiker.
Advies is om het reproduceerbaar te maken en dan de native call log op te sturen naar Exact. Het is uiteindelijk een storing bij Exact op de API servers die de gevraagde capaciteit niet kunnen leveren soms blijkbaar.