Melding "Column Fullname ... contains a duplicate value" na aanpassen Exact Online databron in Power BI

ik heb voor een klant een Power BI report gemaakt. Nu moet ik de datasource aanpassen naar hun Invantive Bridge Online. Via File > Options > Data source settings pas ik de URL aan. Daarna bij Basic-tab pas ik de aanmeldgegevens aan. Hierna gaat het report verversen en verschijnt er uiteindelijk een foutmelding:

ExactOnlineREST.Users.Users@eol
Column ‘FullName’ in Table ‘ExactOnlineREST.Users.Users@eol’ contains a duplicate value ‘…’ and this is not allowed for columns on the one side of a many-to-one relationship or for columns that are used as the primary key of a table.

Wat doe ik verkeerd?

duplicate value

Instellingen OData feed:

Waarschijnlijk bevatte de oorspronkelijke Exact Online-database andere data dan de nieuwe Exact Online-database. Aangezien het specifiek gaat om een naam van een gebruiker, bevat de oorspronkelijke database maar één Exact Online administratie en de nieuwe database meerdere, bijvoorbeeld een test en productie-omgeving.

Advies is om of het rapport aan te passen zodat het meerdere administraties ondersteunt, of om de keuze te beperken zoals beschreven in Filteren op Division in OData voor Power Query op Exact Online XML tabel - 2 van forums. Het makkelijkste is waarschijnlijk om het use statement bij de database startup SQL aan te passen naar bijvoorbeeld voor een bepaalde divisiecode:

use 345678@eol

Merk op: de divisiecode is niet hetgeen linksboven in Exact Online staat bij de administratie, maar de waarde achter division in de URL als er naar de gewenste administratie gewisseld wordt in Exact Online. Meestal is het een getal van 7 cijfers.

Advies is verder om het veranderen van de Bridge Online URL makkelijker instelbaar te maken door te werken met Power BI parameters zoals beschreven in Gebruik Power BI parameters met Invantive Bridge Online.

Het gaat om dezelfde database, alleen een andere URL en andere gebruiker.

Excuses, ik bedoel een andere Invantive database, dus niet het Exact Online-abonnement.

Advies is zoals boven. De makkelijkste manier om het te controleren is door in de SQL Editor de inhoud van de Users-tabel op te vragen. Hou er rekening mee dat Users in elke administratie terugkomt met de inhoud van het Exact Online abonnement. Een accountant ziet dus ook gegevens van de gekoppelde zelfboekende ondernemers.

Om verwarring te voorkomen is het verstandig om nu al een eigen client ID te registreren zoals beschreven in Registratie Exact Online app voor gebruik met Invantive Cloud. Het gebruik van eigen client ID is na 6 maanden gebruik sowieso verplicht en lost dergelijke issues op.

Het is ook verstandig om een aparte Exact Online gebruiker te maken met beperkte rechten. De data scopes van Exact Online voldoen naar onze mening niet aan de geldende beveiligingsstandaarden in Nederland.

Deze vraag is automatisch gesloten na 2 weken inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.