WIj verbinden via Invantive met Exact Online in Power BI. Dit loopt alvast goed voor het vorige anderhalf jaar. Nu merken we echter dat bepaalde records niet lijken mee te komen in de ExactOnlineREST.Incremental.TransactionLinesIncremental@eol-tabel. De data refresh loopt succesvol, maar blijkt dus onvolledig.
Dit betreft een heel beperkt aantal records, gekoppeld aan eindejaarsboekingen van het laatste jaar. Voor een bepaald aantal EntryNumbers zien we de debit impact, maar niet de credit impact.
Deze werkte correct, maar een limiet op het aantal rijen bij een gratis abonnement leidde tot verwarring.
Advies is om te controleren dat niet meer rijen gedownload worden dan het abonnement toestaat (100.000 bij Free Exact Online Plan, ergens tussen de 4 en 40 miljoen met meest voorkomende Invantive Office-abonnement).
Er zijn verder geen bekende problemen over het ontbreken van transacties die veroorzaakt worden door bugs in Invantive SQL / Invantive Cloud. Er is ergens rond jaarwisseling 2022/2023 wel een bug geweest door een afwijking tussen de Exact Online-specificaties en realisatie van de inhoud, maar een workaround hiervoor is reeds lange tijd in productie.
Mocht daar toch een vermoeden voor zijn, gelieve dan informatie in een antwoord toe te voegen:
Een Invantive SQL-statement dat de divisie, transactienummer, regelnummer, en aanmaak- en bijwerkdatum toont bij uitvoering via Invantive Cloud SQL Editor. Gebruik een filter om de data hoeveelheid te beperken tot hetgeen hoort bij het derde punt. Als startpunt kan de SQL uit Bridge Online Monitoring gebruikt worden.
De uitvoer hiervan in de SQL Editor als CSV of tabel.
Een (geanonimiseerde) afdruk uit Exact Online waar in dezelfde divisie andere transacties zichtbaar zijn die ontbreken in bovenstaande.
Op basis van deze informatie kunnen gericht conclusies of vervolgvragen gesteld worden.
Deze komen ook beide door in Power BI en resulteren daarbij in een verschil tussen debit en credit hetgeen verwacht wordt gelijk te zijn. De creditzijde van het bijhorende boekingstuk (zie EntryNumber), zijnde een bankrekening 55-rekening, waarop in Exact Online geboekt wordt komt niet door naar de Invantive View SQL editor.
Normaliter hoort in Exact Online de combinatie van een administratie, periode, dagboek, boekstuknummer en regelnummer uniek te zijn.
Advies is om te controleren dat deze situatie ook optreedt met ExactOnlineREST..TransactionLines en TransactionLinesBulk.
Indien dit probleem ook optreedt met TransactionLines of TransactionLinesBulk, dan is het advies om contact op te nemen met Exact Online Support, aangezien de database logisch incorrect lijkt.
Indien het probleem niet optreedt met TransactionLines en niet met TransactionLinesBulk, dan is advies om de cache te legen binnen de Invantive UniversalSQL editor. Dit kan door op https://cloud.invantive.com/app in het dropdownmenu rechtsboven te kiezen voor “Cache resetten”. Gelieve daarna nogmaals te proberen en de resultaten hier te vermelden.