Connector ExactOnline - Power BI: Aanpassing aan oude transacties komt niet door

In Power BI wordt geconnecteerd naar de Invantive connector voor Exact Online. Hier worden onder meer de boekingen ingeladen vanuit volgende tabel:

ExactOnlineREST.Incremental.TransactionLinesIncremental@eol

Indien we bij transactielijnen uit het verleden ontbrekende data opmerken (VB: de analytische dimensie cost center) zullen deze transactielijnen aangepast worden in Exact Online. Indien we nadien de data herladen via de connector zien we de aanpassing van deze transactielijn niet doorkomen in Power BI. We hebben 3 dagen gewacht, dus de cache tijd is overschreden.

Mijn vragen zijn:

  • Hoe kan dit?
  • Hoe werkt het incrementele gedeelte van deze data reload?
  • Kan dit aangepast worden via bepaalde instellingen?
  • Betekent dit dat aanpassingen aan vroegere informatie nooit mee zal komen in de incrementele tabellen? Stel dat een boeking van 3 maanden geleden wordt gewijzigd, zal dit dan nooit doorkomen in de connector?

We zien dit fenomeen ook in andere tabellen zoals ExactOnlineREST.Incremental.GLAccountsIncremental@eol.

M.b.t. “Hoe kan dit?”:

Dit is geen bekend probleem. Aanpassingen in de transacties of bijvoorbeeld grootboekcodes dienen bij het opnieuw download door te komen na afloop van de database cache levensduur (instelling uitgelegd in Differentieer OData4 cachegedrag met Power BI).

M.b.t. “Hoe werkt het incrementele gedeelte van deze data reload?”:

Als startpunt voor de werking van de incrementele tabellen kan dit artikel gebruikt worden:

M.b.t. “Kan dit aangepast worden via bepaalde instellingen?”:

De incrementele tabellen worden altijd bijgewerkt indien ze niet uit cache komen. Het niet bijwerken kan buiten de OData response cache en HTTP disk cache niet gestuurd worden.

M.b.t. “Betekent dit dat aanpassingen aan vroegere informatie nooit mee zal komen in de incrementele tabellen? Stel dat een boeking van 3 maanden geleden wordt gewijzigd, zal dit dan nooit doorkomen in de connector?”

Een wijziging zal altijd moeten meekomen. Anders is er geen zinvolle rapportage op te bouwen.

Advies

Advies is om de volgende stappen te doorlopen:

  • Maak een boeking aan.
  • Download de transactieregels en controleer dat de boeking er in zit.
  • Pas de boeking aan, door zowel het bedrag als de omschrijving aan te passen.
  • Download de transactieregels nogmaals binnen de cacheperiode.
  • Controleer in Bridge Online Monitoring dat het vinkje aan staat bij “Uit Cache”.
  • Maak een schermafdruk van het verzoek en anonimiseer persoons- en bedrijfsgegevens. Laat de kop volledig intact. Voeg die toe als antwoord.
  • Download de transactieregels nogmaals na afloop van de cacheperiode.
  • Controleer in Bridge Online Monitoring dat het vinkje uit staat bij “Uit Cache”.
  • Maak een schermafdruk en anonimiseer persoons- en bedrijfsgegevens. Laat de kop volledig intact. Voeg die toe als antwoord.

Op basis van de schermafdrukken proberen we mee te denken wat de oorzaak kan zijn.

Deze vraag is automatisch gesloten na 2 weken inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.

Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.