Helaas is het probleem beschreven in bovenstaand topic nog niet opgelost. De query komt er heel af en toe door heen, maar negen van de tien keer niet. De output is ongeveer 150.000 regels van de TransactionLinesIncremental-tabel. Ik gebruik Power BI dataflows in de Power BI Service. Ik kan wel gewoon gewoon een preview van de query inladen in Power Query.
itgenboe161
De gegevensdownload werd geannuleerd na 5 minuten, 39 seconden, waarschijnlijk door de gebruiker.
Optimaliseer uw query zoals beschreven op …
Voer de query vervolgens opnieuw uit.
Kunt u het antwoord op de volgende twee vragen toevoegen als reactie?
Vraag 1: Hoeveel rijen bevat de dataset met boekingsregels (het totale aantal, dus ZONDER filters)?
Die kunt u eventueel opvragen via https://get-my-report.invantive.com en dan de module “Omgevingsanalyse” bij het werkblad “RowCount” in de cel met “Transactieregels”.
Vraag 2: Gebruikt u Power BI Desktop of PowerBI.com?
Werkt de download wel met Power BI Desktop?
Algemeen advies is om in ieder geval de time-outs te controleren zoals beschreven in Vermijd time-out fout bij Power BI OData download aangezien de Exact Online API’s gisteren en vandaag erg traag zijn (dit is normaal voor het begin van een nieuwe periode en zeker bij het begin van een nieuwe BTW-periode).
Tweede algemeen advies is om niet te werken met een cache van 500 seconden. Deze zal sowieso bij de meeste abonnementsvormen geignoreerd worden. Een gangbare waarde is bijvoorbeeld 1 of 4 uur.
De Get My Report module lijkt niet te werken (of meer dan een uur te laden). Maar het totale aantal rijen van de transactionsincremental tabel zal erg veel zijn, tussen de 4,5 en 5 miljoen rijen.
Uit de Get My Report-omgevingsanalyse komt later: 4.738.882 transactieregels bij RowCount.
Vraag 2:
Ik gebruik PowerBI.com. In Power BI desktop werkt het ook niet, maar krijg ik een andere foutmelding in de Bridge Online Monitoring:
itgenoda316
De verbinding met de website is onverwacht en met geweld verbroken om 10/06/2024 21:54:44 voor redenen zoals onvoldoende rechten, het vastlopen van de website, het opnieuw opstarten van het systeem, het hard afsluiten van een externe host of firewallactie.De gegevens kunnen niet worden gedownload omdat de verbinding is verbroken voordat de resultaten werden geretourneerd. Time-out is ingesteld op 23,000 ms.The operation has timed out. Het ophalen van gegevens is mislukt voor alle 10 pogingen gedurende 410 seconden. Neem contact op met de API-ondersteuning van Exact Online.
De omgeving heeft een dusdanige omvang dat laden van data op deze wijze gemakkelijk tot storingen zal leiden.
In dit geval specifiek is ook nog sprake er van dat de Exact Online API-server zelf vastloopt en de data niet terug kan geven. Dit zien we bij meer grotere omgevingen sinds Exact begonnen is met het aanbieden van Exact Online Premium.
Eerste stap is om van van Exact Online SaaS op Exact Online Premium over te stappen. Hier zal Exact zelf ook op aansturen. Dit dient gecombineerd te worden door een overstap van Invantive Office op Invantive Office Premium.
Dit zal mogelijk het probleem met het vastlopen van de Exact Online API Server niet oplossen, maar dan voldoet de configuratie in ieder geval aan de eisen die Exact stelt.
Advies is om daarna een ticket in te dienen bij Exact met daarin de foutmelding die het gebruik van Power BI Desktop opwekt (zie itgenoda316 hierboven). Merk op dat deze foutmelding ook kan voorkomen tijdens de nacht wanneer Exact Online onderhoudswerkzaamheden doorvoert; controleer het optreden ook overdag. Vergelijkbare meldingen zijn:
Het einde kan zijn dat PowerBI.com of Invantive Cloud het datavolume van 5 miljoen rijen niet kan verwerken. In dat geval kan overwogen worden (afhankelijk van het aantal maanden) om over te stappen van TransactionLinesIncremental op TransactionLinesBulk.
TransactionLinesIncremental verwerkt namelijk ALTIJD alle 5 miljoen rijen, of de data nu gefilterd wordt of niet. Dit is een designkeuze geweest vanuit Exact.
TransactionLinesBulk heeft wel de mogelijkheid om een filter op periode door te geven aan de Exact Online API Server (het zogenaamde “server-side filtering”). De te verwachten duur van een download op TransactionLinesBulk is circa 3 seconden per 1.000 rijen.
Tijdelijk soelaas kan geboden worden door de downloads uit te stellen totdat de nieuwe BTW-periode goed gestart is en het gezamenlijk gebruik van de API’s weer op het normale niveau ligt. In de Duitse Exact Online-omgeving zien we bijvoorbeeld deze melding ook optreden bij grotere administraties en het optreden lijkt sterk gekoppeld aan performanceproblemen op Exact Online SaaS.
Bedankt voor uw antwoord. Ik probeer uit uw antwoord te begrijpen welke mogelijke oplossing bij welk mogelijk probleem hoort.
De foutmelding itgenoda316 kan dus ook door Exact werkzaamheden optreden. Een nieuwe verversing overdag in Power BI desktop is zojuist wel geslaagd. Dus dat lijkt inderdaad door werkzaamheden te komen en dus niet ons probleem te zijn.
Als het totaal aantal rijen te groot is moet ik terug naar TransactionLinesBulk. Echter, die tabel werkt niet voor mij. In onderstaand topic heeft u mij geadviseerd om hiervan af te stappen.
U lijkt te denken dat het probleem ontstaat door het totale volume van 5 miljoen rijen op TransactionLinesIncremental. Dit lijkt mij aannemelijk aangezien ik kleinere tabellen wel moeiteloos kan ophalen. Is het overstappen naar de Premium versies van Exact en Invantive daar dan daadwerkelijk een oplossing voor?
Helaas is het via dit kanaal niet mogelijk om een meer gericht advies te geven dan eerder gegeven. Gezien het datavolume raden we aan om de sowieso verplichte overstap te maken naar Exact Online Premium en daarna opnieuw te kijken samen met een consultant van een partner of Invantive.
Er zijn significant grotere omgevingen op Invantive, maar deze vereisen een meer gericht advies om de juiste opzet te kiezen voor de huidige specificaties van Exact Online.
Exact heeft er voor gezorgd dat al enige tijd bij een overstap van Exact Online SAAS naar Exact Online Premium de bestaande koppelingen in stand blijven.
De Invantive SQL-engine detecteert automatisch waar nodig de correcties en zal waar nodig de incrementele API’s qua dataset bijwerken. Behalve een merkbare vertraging bij de eerste synchronisatie zijn er geen aanpassingen nodig aan de koppeling.
Voor het gebruik met specifiek Exact Online Premium is het niet mogelijk om het Free Exact Online Plan te gebruiken, evenals Invantive Office. Dezen zijn enkel voor gebruik met Exact Online SaaS.
De volgende abonnementsvormen ondersteunen ook Exact Online Premium:
Invantive Office Premium
Invantive Premium Finance
Invantive Premium Finance met OEM
Invantive OEM
Invantive Unpaid Corporate Social Responsibility (ANBI-stichtingen e.d.)
Uw huidige abonnementen kunt u vinden op Invantive Cloud onder “Licenses” en dan “Agreements” of “Overeenkomsten”. Een upgrade kan aangevraagd worden via de chat of e-mail.
Deze vraag is automatisch gesloten na 1 week inactiviteit. Het laatste gegeven antwoord is gemarkeerd als oplossing.
Gelieve een nieuwe vraag te stellen via een apart topic als het probleem opnieuw optreedt. Gelieve in de nieuwe vraag een link naar dit topic op te nemen door de URL er van in de tekst te plakken.